Swot analyse
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: mauricio | Via Artikel Post
Gezien: 1128 |
Aantal woorden: 584 |
Datum: Sat, 12 Apr 2014 |
0 commentaar
Een swot analyse, in de volksmond vaak sterkte-zwakte analyse genoemd, wordt in het bedrijfsleven veel toegepast als hulpmiddel bij het bepalen van de strategie van het bedrijf. Bij het beleidsbepalingsproces is het van essentieel belang en ook bij het strategische marketingplan wordt het doorgaans meegenomen.
Een SWOT-analyse is eigenlijk een verbinding tussen het onderzoek en de strategische keuze. Het is daarom een zeer belangrijk gedeelte van een marketingplan. De interne en externe omgeving in de situatieanalyse wordt eerst in kaart gebracht, waarna de output daarvan als input voor de SWOT-analyse wordt gebruikt. Met de cijfers over de kansen, bedreigingen, sterktes en zwaktes wordt vervolgens strategische opties geformuleerd. Deze worden vervolgens geanalyseerd, waarna er keuze gemaakt moeten worden.
Hoe ziet een SWOT analyse eruit?
SWOT staat voor:
• Strenghts, ofwel de sterke punten van het bedrijf;
• Weaknesses, ofwel de zwakke punten van het bedrijf;
• Opportunities, ofwel de kansen van het bedrijf;
• Threats, ofwel de bedreigingen van het bedrijf.
De punten Strenghts en Weaknesses zijn beide interne facturen, terwijl de punten Opportunities en Threats beide externe factoren zijn.
Stap 1, de selectie
Voor het uitvoeren van een SWOT-analyse met eerst een selectie worden gemaakt uit de resultaten van de situatieanalyse. Hierbij zijn de meest belangrijke selectie criteria de relevantie en het potentieel voor eventuele nieuwe activiteiten.
Stap 2, het combineren
Na de selectie moeten er combinaties worden gemaakt van de sterkten met de zwakten en van de kansen met de bedreigingen. Deze combinaties zijn de mogelijke strategieën. Met deze gegevens kan vervolgens een SWOT-matrix worden gemaakt.
Stap 3, de strategische opties
Van alle mogelijke combinaties ofwel strategieën worden er een beperkt aantal geselecteerd. Deze worden vervolgens uitvoerig afgewogen.
Stap 4, de voorkeursstrategie
In de vierde stap worden de uiteindelijke keuzes gemaakt. Om tot de goede keuzes te kunnen komen zullen de strategische opties uitvoerig moeten worden onderzocht. Alleen dan kan de beste strategie worden gevormd. Beschrijf in het rapport goed duidelijk welke keuzes er zijn gemaakt en waarom de andere mogelijkheden zijn afgevallen. Dit maakt het voor de lezers een stuk inzichtelijker en ook voor jezelf als je het later nog eens naleest. Door de keuzes duidelijk te omschrijven kan de uiteindelijke beslisser zich een beter beeld vormen. Het is ook mogelijk dat de uiteindelijke beslisser zelfs meer ziet in een andere opties dan de optie die jij hebt gekozen.
Nadat een swot analyse is gemaakt kan er een confrontatiematrix ingevuld worden. Een confrontatiematrix zet de interne aspecten tegenover de externe.
Over de Auteur
Informatieve artikelen met betrekking tot marketing heeft mijn passie. Zie ook mijn andere artikelen.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen