T-mobile's marketing strategie - Artikel Post - Artikel Marketing

T-mobile's marketing strategie

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: christomario
Gezien: 1034 | Aantal woorden: 1161 | Datum: Thu, 8 Nov 2012 | 0 commentaar

 

Al sinds 1991 heb ik Apple computers in mijn bedrijf. Ik ben daar nog steeds enthousiast over en dat geldt overigens voor alle producten die uit Cupertino komen. Eigenlijk ben ik gewoon een Mac devoot. Dus toen enkele jaren geleden de Iphone voor het eerst naar Nederland kwam, moest ik die uiteraard ook hebben. Tot die tijd had ik nog nooit zaken gedaan met T-mobile, maar omdat dit toen de enige provider was die Iphones kon leveren zijn we contracten af gaan sluiten bij T-mobile.

 

Als ik ergens klant ben en het loopt goed ben ik niet geneigd om snel over te stappen. Eigenlijk ben ik wel een trouwe klant. Veel bedrijven waarderen dat wat dat merk je vaak aan hoe ze je behandelen. En of iets ergens dan wel of niet wat voordeliger is maakt dan niet zoveel uit. Vertrouwen wordt niet zo maar opgebouwd.

 

Maar bij T-mobile denken ze daar anders over. Die hebben een andere marketingstrategie.

Als marketing- en reclameman heb ik vaak presentaties en geeft ik trainingen en maak daarbij veelvuldig gebruik van Apple producten. Uiteraard ook een Iphone. Vaak wordt aangenomen dat je als professional altijd met het nieuwste werkt, dus vragen mensen daar ook naar…. U heeft zeker de nieuwste Iphone, Ipad, Imac enz. En daaruit ontstaat dan weer een gesprek wat vaak weer toto andere dingen leidt.

 

Omdat dit voor mij dus van belang is, hoor ik vaak bij de eerst bestellers. Op 21 sept. Kon bij T-mobile worden ingeschreven voor de Iphone5. Om tien over negen had ik al iemand aan de telefoon om mijn bestellingen te plaatsen.

 

Als trouwe klant gaat dat soepel omdat je gegevens al in hun bezit zijn. Als die trouwe klant verwacht ik echt niet om bevoordeeld te worden ten opzichte van andere klanten. Dat zou tegen mijn eigen marketing principes indruisen. Dat hoort niet bij een goede marketing strategie.

 

Wat je wel verwacht is dat je op binnenkomen van bestelling aan de beurt bent. En dat je niet wordt voorgelogen. Als je dus na 10 minuten al besteld hebt, zal je misschien niet de eerste zijn, maar ook niet de 100ste. Echter de weken verstrijken en om mij heen zie ik al tientallen Iphones verschijnen. Zelfs mensen die ik oktober pas zijn gaan bestellen hebben nu al een Iphone5.

 

Geen idee waar mijn bestellingen bleven alhoewel mij daar uiteraard al vele malen naar gevraagd werd. Maar het kon mij eigenlijk niet zoveel schelen, mijn oude Iphone 4S voldeed nog uitstekend.

 

Toen kreeg ik een SMS van T-mobile dat het uitliep met de uitlevering van de Iphone5 omdat Apple niet kon uitleveren. Nou dat schoot bij mij in het verkeerde keelgat, want ik zag overal om me heen Iphones. Dus aan Apple kon het niet liggen.

 

Nog gekker werd het toen ik zag dat je in de T-mobile shops wel de nieuwe Iphones kon kopen…

 

En dan weer zo’n SMS, met weer een kletsverhaal. Niet op voorraad, het spijt ons, we hadden het liever anders gezien……

Wat een marketing blunder en wat een leugens. Ik had onderhand al 10 Iphones kunnen kopen. Ook in de T-mobile shops.

 

Waarom komt T-mobile er niet eerlijk voor uit dat ze liever snelle kopers in de winkels hebben als trouwe vaste klanten?

Waarom zeggen ze niet eerlijk dat vaste klanten bij T-mobile in het kont-einde van de verkoopketen zitten. Misschien is het niet zo’n populair verhaal, maar ten minste wel eerlijk! Leven ze bij T-mobile in een cocon, of denken ze dat hun vaste klanten in een cocon zitten? De waarheid kon niet anders dan naar buiten komen, met al die nieuwe Iphones in omloop.

 

Van marketing hebben ze weinig begrepen bij T-mobile anders hadden ze wel veel transparanter en eerlijk geweest. Nu vertellen ze halve waarheden en liegen ze naar de klant toe. Ik ben er wel klaar mee.

 

Als ze eerlijk hadden gezegd dat ze 'provider-hoppers’ prefereren, had ik het daarmee eens of oneens kunnen zijn. Dan had ik dat ook gaan doen en was dan misschien na een tijd weer bij T-mobile terecht gekomen, want een beleid is een beleid. Goed of slecht. Maar liegen en halve waarheden zijn niet te rechtvaardigen. Dus nooit meer T-mobile.

 

Overigens kan ze enige humor niet ontzegt worden. Bij het bestellen van de nieuwe Iphones hadden we ook nieuwe sim-kaarten nodig. De sim-kaarten werden na 2 dagen al geleverd. Prompt kwam er de dag er na een klant tevredenheids onderzoek van T-mobile waar onder meer werd gevraagd naar de snelle levering van de sim-kaarten. Deze was natuurlijk top. Maar ja, wat heb je er aan zonder Iphone? Ik vertelde dit verhaal tegen een klant, een merk autodealer, en die zei droog:” Wij doen dit al jaren, als een klant een nieuwe auto besteld sturen we de volgende dag vast de 4 wielen en vragen een dag later hoe ze bevallen”.



Over de Auteur

Christo Herngreen is marketing manager bij Creatieve Concepten Reclame makers en Multi Media Engineers.

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Jouw naam:


Jouw email:


Commentaar

Type de code over die je hieronder ziet (beveiliging tegen Spam en geautomatiseerde aanmeldingen)

Visual CAPTCHA


Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[308 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[112 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[101 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[66 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo