Tarzan in de jungle
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: bonque | Via Artikel Post
Gezien: 1127 |
Aantal woorden: 1642 |
Datum: Tue, 29 Jul 2014 |
0 commentaar
Inleiding
Stel je eens voor. We gaan een miljoen jaar terug in de tijd. De Aarde is een grote jungle. De eerste mens begint vorm aan te nemen en is geroepen op deze aardbodem te overleven. Zijn doel; drinken en eten scoren. Daarnaast moet hij oppassen voor al het gevaar dat op de loer ligt. Predators, zoals junglekatten, slangen, insecten, maar ook ziektes. De wereld is voor Tarzan niet zoals in de Disney-film een grote speelplaats met lianen waarbij hij vrolijk slingert van de ene boom naar de andere. Nee de wereld is voornamelijk onbekend terrein. Jagen is voor Tarzan een belangrijke methode om te overleven. Bovendien is Tarzan een beginnende jager.
Als Tarzan gaat jagen weet hij zeker dat hij voor 95% van de tijd niet weet waar hij zich begeeft.
Wil Tarzan zijn kans op succes bij het jagen vergroten dan heeft hij behoefte aan structuur.
Analyse voor het jagen
Buiten kijf staat dat Tarzan zichzelf dient te kennen. Hij moet zich afvragen of hij alles weet van het jagen dat hij kan weten. Hij moet van zichzelf weten of hoeveel hij nog heeft bij te leren over het vak jagen.
Vervolgens is belangrijk dat Tarzan weet waarop hij gaat jagen. Het weten waarop hij gaat jagen geeft hem duidelijkheid over een aantal praktische zaken. Je weet wat voor aas je nodig hebt. Je weet wat voor wapen(s) je meeneemt de jungle in. Een zelfgemaakte konijnenval, een speer of toch de pijl en boog.
Vervolgens weet Tarzan ook, door bijvoorbeeld te informeren bij andere bevriende junglemannen, hoeveel uur hij waarschijnlijk kwijt zal zijn aan het binnenhalen van zijn prooi. Op wat voor soort plekken je in de jungle de meeste kans op succes hebt.
Kortom, Tarzan heeft meer kans van slagen om ’s avonds te kunnen eten als hij voor het jagen een analyse heeft gemaakt.
Nu spoelen we de tijd even een miljoen jaar verder. We zijn terug in moderne tijden. Er hoeft niet meer te worden gejaagd op voedsel. Het overgrote deel van de jungle die de Aarde een miljoen jaar geleden voorzag van aankleding is vervangen door een aankleding van gebouwen, wegen, Wi-Fi-spots, internetspots allerlei spots.
De jungle is digitaal geworden. De jungle is het World Wide Web. Beginnende SEO-ers weten dat het World Wide Web, voor SEO-doeleinden, een groot onbekend terrein kan zijn. Duizelingwekkend, gekenmerkt door het niet weten waar je moet beginnen om fatsoenlijke backlinks te verkrijgen. Maar niet getreurd. Tarzan heeft 1 miljoen jaar geleden al laten zien wat er voor nodig is om het terrein minder onbekend te doen maken. Juist je raad het al..een aflevering Game of Thrones kijken, uh wat zeg ik! Een analyse maken.
Net zoals Tarzan moet de basis zijn, een analyse van jezelf. Stel jezelf de juiste vragen. Wat weet je over SEO? Wat weet je van de zoekmachine (Google) waarop je wilt ranken?
Weet je bijvoorbeeld;
- hoe Google haar zoekresultaten na een ingevoerde zoekopdracht genereert ;
- dat Google haar Algoritme continue verbeterd ;
Weet je daarnaast over SEO bijvoorbeeld;
- wat een natuurlijk linkprofiel is;
- wat keyword diversiteit inhoudt;
- wat handige hulpmiddelen zijn voor SEO ;
- wat PageRank aangeeft.
Het bovenstaande zijn slechts enkele voorbeelden wat je in ieder geval dient te weten. Een handig handboek is SEOGuru door Ir. Alain Sadon.
De basis dient goed te zitten en dit vergt wat verdieping. Vervolgens kun je beginnen met een meer specifiekere analyse;
- in welke markt zit je precies;
- welke kennis heb je in ieder geval nodig om je op die markt te begeven;
- wie zijn je concurrenten op SEO-gebied. Wie ranken hoger;
- welke fora gebruiken je concurrenten, welke blogs gebruiken zij. Doen zij aan social media. Hebben zij een eigen blog. (Gebruik daartoe tools als Majestic SEO of Traffic Travis);
- wat is je doelstelling ;
- op welke keywords wil je ranken; en
- wat is je verwachting van je stijging in ranking.
De laatste is een belangrijke. Het schetsen van een verwachtingspatroon per keyword waar je op wilt ranken. Wat mij persoonlijk een behoorlijk inzicht gaf was het feit dat ranking van keywords met hoge concurrentie (waar vele anderen ook op willen ranken) een ander verloop kent dan keywords die lage concurrentie kennen. Bij keywords met hoge concurrentie zal je ranking een grilliger verloop kennen dan keywords met lage concurrentie .
Het Jagen
We stappen weer in de tijdmachine en gaan 1 miljoen jaar terug. Terug naar Tarzan. Tarzan kan zijn analyse, de voorbereiding, uitstekend hebben gedaan. Hij kan ontzettend goed voorbereid de jungle in zijn gegaan. Het jagen echter blijft een kansspel. Er blijft altijd een kans aanwezig dat het niet lukt. Tarzan moet er van bewust zijn dat als het jagen een paar keer niet lukt en hij zonder prooi terug gaat naar zijn hutje, hij zich daardoor niet uit het veld moet laten slaan.
Pas als Tarzan het idee heeft dat hij structureel nul op rekest krijgt, dan zou hij misschien de uitvoering iets moeten gaan modificeren.
Met dit in het achterhoofd weet Tarzan dat hij over voldoende doorzettingsvermogen moet beschikken. Het jagen zal een kwestie van vallen en opstaan zijn. Tarzan weet dat hij met tegenslag op een verantwoordelijke manier moet kunnen omgaan.
Tarzan weet dat, indien het even niet lukt, het niet productief zal zijn om een half uur op een willekeurige boomstronk te gaan zitten en voor zich uit te staren.
Als het even niet lukt, heeft het geen zin om midden in de jungle een nieuwe analyse te gaan maken. Het zal niet productief uitpakken voor Tarzan om terwijl hij bezig is met jagen opeens totaal van zijn ‘gameplan’ af te wijken. Tarzan moet het voor zichzelf simpel houden.
Veel effectiever zal het voor Tarzan zijn, indien het even niet lukt of de motivatie even weg is, een kleine stap terug doen. Een effectieve Tarzan vindt een steen en slijpt zijn pijlen. Of hij vindt meer of beter aas. Tarzan zal om productief en zo effectief mogelijk resultaat te behalen iets anders gaan doen. Maar niet zodanig iets anders, wat een totaal nieuwe analyse vergt. Dat kost te veel tijd, en werkt contra productief. Tarzan is nu in de jungle. Het doel is brood op de plank. Straks als hij terug is bij zijn hutje (met of zonder eten) is het tijd voor reflectie. En eventueel tijd voor een nieuwe gameplan met een nieuwe analyse.
De beginnende SEO-er moet een zelfde instelling hebben. Enkele punten om hou vast te geven bij de uitvoering;
- inventariseer. Verzamel kwalitatieve fora, blogs en community’s;
- zorg daarnaast voor werkzaamheden die minder kwalitatief van aard zijn. Denk aan het aanmaken van startpagina’s. Lukt het even niet met het kwalitatieve deel, schakel over naar het kwantitatieve deel. Meters maken, altijd een stapje verder;
- werk secuur en met beleid. Weet te allen tijde wat je aan het doen bent. Hoeveel mensen heb je al benaderd voor de kwalitatieve backlinks. Hoeveel startpagina’s heb je al aangemaakt. Heb je gereageerd op fora. Welke handtekening (met verwijzende link) heb je gebruikt;
- Neem ook de tijd om je ergens in te verdiepen voordat je je ‘pijl’ vuurt en reageert. Reageer niet als kip zonder kop. Voeg wat toe. Als je het gevoel hebt dan je het daadwerkelijk interessant vind, of dat je dingen snapt, dan wel inhoudelijk leert, dan ben je goed bezig. Let daarbij op reacties van andere mensen. Als je negatieve reacties oproept, weet je dat wat je aan het doen bent niet goed is;
Samengevat, het is een kwestie van doen. Vallen en opstaan. Jezelf bezighouden en niet verslappen. Wissel je werkzaamheden af. Afwisseling zorgt voor effectief werken.
Reflectie
Back to Tarzan. Na de uitvoering, is het voor Tarzan tijd voor reflectie. Het liefst reflectie na meerdere uitvoeringen. Dan kan Tarzan analyseren hoeveel prooien hij heeft binnengehaald. Wat nu precies goed werkte en wat niet.
Deze laatste fase is reflectie. En is als SEO-er een must. Doe dit niet elke week. Elke week doe je een korte beoordeling van je ranking op de verschillende keywords. Een keer in de maand doe je een uitvoerige reflectie. Dit doe je aan de hand van een strakke administratie. Houdt dus ook bij wat je hebt gedaan.
Als het goed is weet je precies;
- wat je die maand hebt gedaan;
- heb je genoeg reacties terug gehad wanneer je reageerde op blogs, fora en community’s;
- hoeveel kwalitatieve / kwantitatieve backlinks heb je verzameld;
- wat is je ranking;
- kortom de vraag is, zie je resultaat.
En vervolgens na de uitvoerige reflectie, kun je concluderen of je wel of niet je strategie dient aan te passen.
Over de Auteur
Geschreven door mij.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen