Voice Search, the next big thing?
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Lisa | Via Artikel Post
Gezien: 837 |
Aantal woorden: 507 |
Datum: Thu, 13 Jul 2017 |
0 commentaar
Voice Search wordt steeds populairder. Ondanks dat er veel over gezegd wordt, hebben (nog) niet veel bedrijven hun content geoptimaliseerd voor Voice Search. Een gemist kans, aangezien er verwacht wordt dat Voice Search een belangrijke speler gaat worden de komende jaren.
De groei van Voice Search
Momenteel wordt 6% van de zoekopdrachten in Nederland middels Voice Search gedaan. Ter vergelijking, wereldwijd is dit al 20%. Google verwacht dat het percentage in Nederland de komende jaren zal oplopen tot 25%.
De toenemende populariteit komt waarschijnlijk doordat spraak gestuurde zoekopdrachten veel sneller dan getypte zoekopdrachten gaan. Bovendien kan je een zoekopdracht handsfree uitvoeren, lekker makkelijk tijdens bijvoorbeeld het autorijden. De belangrijkste reden voor de groei van Voice Search ligt echter bij de aanwezigheid van virtuele assistenten zoals Siri en Google Assistant. Deze zorgen voor een snelle adoptie van Voice Search.
Hoe werkt Voice Search?
In tegenstelling tot getypte zoekopdrachten waarbij er vooral op steekwoorden word gezocht, ligt de nadruk bij Voice Search meer op zinnen die als vragen geformuleerd zijn. Google werkt namelijk middels een vraag en antwoord module. De zoekopdracht is de vraag en de gebruiker krijgt als zoekresultaat websites te zien die antwoord op de vraag geven.
Het voordeel van een zoekopdracht in vraagvorm is dat de intentie van de gebruiker vaak meteen helder is. “Waar kan ik een Go Pro Hero+ kopen?” geeft duidelijk aan dat de gebruiker klaar is om te kopen. Terwijl “Wat is het verschil tussen Go Pro Hero+ en Go Pro HERO 5 Black Action?” aangeeft dat de gebruiker zich nog aan het oriënteren is. Zorg dus dat je content aansluit en antwoord geeft op de verschillende zoekintenties.
Content aanpassen aan Voice Search
Om de content te optimaliseren voor Voice Search is het zaak om je te verplaatsen in de doelgroep. Bedenk hoe iemand een volledige zin als zoekopdracht zou gebruiken binnen Voice Search. Regel vervolgens dat het antwoord op een natuurlijke manier terugkomt in de content op jouw website. Grote kans dat je wordt getoond bij de zoekresultaten. Een goede manier om dit te doen is om een FAQ pagina te maken. Naast dat het informatief is, zal het ook helpen beter te ranken.
Dus waar wacht je nog op? Ga aan de slag met (her)schrijven!
Geïnteresseerd in meer artikelen over internet marketing en development? Hou de blog van https://www.immense.nl in de gaten.
Over de Auteur
Na haar studie Communicatiewetenschap in Amsterdam is Lisa in de online marketing branche terecht gekomen. Ze werkt momenteel als Junior Content Marketeer bij Immense en schrijft over allerlei onderwerpen die haar boeien en actueel zijn. Van duurzaamheid en gezond eten tot psychologie.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen