Voor welke zoekwoorden moet ik SEO doen?
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: pieterl | Via Artikel Post
Gezien: 1065 |
Aantal woorden: 621 |
Datum: Fri, 4 Apr 2014 |
0 commentaar
Google bezoekt dagelijks 20 miljard websites per dag en 3 miljard zoekopdrachten worden op hun beurt ingevoerd in de zoekmachine. Hoe zorg je er nu precies voor dat Google de juiste keywords uit mijn website haalt en mijn website vertoond wanneer zoekers deze ingeven?
Het web staat vol met tips over SEO optimalisatie . On page optimalisatie, off page optimalisatie, title tags, alt tags, h1, h2, keyword density, domain authority, backlinks, ... meer dan 200 factoren worden door de zoekmachines in acht genomen om de score van uw website te bepaken voor een bepaald zoekwoord.
Heel wat website eigenaren gaan zo goed en zo kwaad mogelijk aan de slag met de tips die ze kunnen vinden maar vergeten een cruciale factor.. Welke zoektermen zijn belangrijk voor mij, maar vooral: voor mijn bezoekers!?'
Keyword Effectiveness
Om te bepalen welke zoekwoorden interessant zijn voor u en uw bezoekers zijn verschillende technieken mogelijk.
De voornaamste methode is gewoon het gezond verstand. Geen enkele online marketeer kent uw klanten beter dan u, u weet het best wat uw klanten zoeken en waarom ze bij u terecht zouden komen en niet bij de concurrent.
Toch is het nodig om wat verder onderzoek te doen naar deze zoektermen, om na te gaan of ze de moeite waard zijn om SEO voor te doen. Een zoekterm waar slechts 20 mensen per maand naar zoeken is wellicht niet interessant maar een zoekopdracht die 20.000 maal per maand gevoerd wordt is per definitie niet interessanter.
De KEI - Keyword Effectiveness Index - helpt u te bepalen hoe interessant een zoekwoord is en hoeveel moeite het u zal kosten om uw website vooraan in de zoekresultaten te krijgen voor deze zoekterm.
Eenvoudig gezegd vergelijkt de KEI het aantal zoekopdrachten met de hoeveelheid concurrentie: het aantal zoekopdrachten / aantal zoekresultaten= KEI.
De formule is echter nog niet compleet. Het aantal zoekresultaten geeft namelijk ook websites weer die het zoekwoord ergens in de tekst hebben, maar die geen rechtstreekse concurrent zijn.
De formule is reeds een heel pak sterker wanneer we een belangrijke SEO factor in acht nemen, namelijk wanneer we nagaan of het keyword voorkomt in de pagina titel. De formule is dan als volgt:
aantal zoekopdrachten / intitle:zoekwoord = KEI.
We nemen als voorbeeld de zoekterm 'fiets kopen'.
- Deze zoekterm heeft een lokaal zoekvolume van 1900. Dit konden we achterhalen door het adwords hulpprogramma.
- intitle:fiets kopen geeft 253.000 resultaten.
- 9900/253000 = 0.039
Over de Auteur
Pieter is reeds jarenlang geboeid door internetmarketing in al zijn facetten.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen