FB pix Voor welke zoekwoorden moet ik SEO doen? - Artikelpost

Voor welke zoekwoorden moet ik SEO doen?

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: | Via Artikel Post
Gezien: 1065 | Aantal woorden: 621 | Datum: | 0 commentaar

Google bezoekt dagelijks 20 miljard websites per dag en 3 miljard zoekopdrachten worden op hun beurt ingevoerd in de zoekmachine. Hoe zorg je er nu precies voor dat Google de juiste keywords uit mijn website haalt en mijn website vertoond wanneer zoekers deze ingeven?

Het web staat vol met tips over SEO optimalisatie . On page optimalisatie, off page optimalisatie, title tags, alt tags, h1, h2, keyword density, domain authority, backlinks, ... meer dan 200 factoren worden door de zoekmachines in acht genomen om de score van uw website te bepaken voor een bepaald zoekwoord.





Heel wat website eigenaren gaan zo goed en zo kwaad mogelijk aan de slag met de tips die ze kunnen vinden maar vergeten een cruciale factor.. Welke zoektermen zijn belangrijk voor mij, maar vooral: voor mijn bezoekers!?'

Keyword Effectiveness

Om te bepalen welke zoekwoorden interessant zijn voor u en uw bezoekers zijn verschillende technieken mogelijk.
De voornaamste methode is gewoon het gezond verstand. Geen enkele online marketeer kent uw klanten beter dan u, u weet het best wat uw klanten zoeken en waarom ze bij u terecht zouden komen en niet bij de concurrent.

Toch is het nodig om wat verder onderzoek te doen naar deze zoektermen, om na te gaan of ze de moeite waard zijn om SEO voor te doen. Een zoekterm waar slechts 20 mensen per maand naar zoeken is wellicht niet interessant maar een zoekopdracht die 20.000 maal per maand gevoerd wordt is per definitie niet interessanter.

De KEI - Keyword Effectiveness Index - helpt u te bepalen hoe interessant een zoekwoord is en hoeveel moeite het u zal kosten om uw website vooraan in de zoekresultaten te krijgen voor deze zoekterm.

Eenvoudig gezegd vergelijkt de KEI het aantal zoekopdrachten met de hoeveelheid concurrentie: het aantal zoekopdrachten / aantal zoekresultaten=  KEI.

De formule is echter nog niet compleet. Het aantal zoekresultaten geeft namelijk ook websites weer die het zoekwoord ergens in de tekst hebben, maar die geen rechtstreekse concurrent zijn.

De formule is reeds een heel pak sterker wanneer we een belangrijke SEO factor in acht nemen, namelijk wanneer we nagaan of het keyword voorkomt in de pagina titel. De formule is dan als volgt:

aantal zoekopdrachten / intitle:zoekwoord = KEI. 

We nemen als voorbeeld de zoekterm 'fiets kopen'.

 

  • Deze zoekterm heeft een lokaal zoekvolume van 1900. Dit konden we achterhalen door het adwords hulpprogramma.
  • intitle:fiets kopen geeft 253.000 resultaten.
  • 9900/253000 = 0.039
De KEI voor de zoekter 'fiets kopen' is dus 0.039. Wat kan je nu precies met deze factor en is een KEI van 0.039 goed?

Verschillende bronnen blijken allemaal verschillende cijfers weer te geven wanneer het gaat over een goede KEI. Sommigen vinden een KEI vanaf 0.004 interessant, anderen spreken van 0.04 en nog anderen gaan een stap verder met een minimale KEI van 0.4.

Wat je gaat doen met deze KEI komt dus opnieuw neer op het gezond verstand. Elke niche is anders en heeft meer of minder concurrentie. Door de KEI te bepalen van je verschillende keywords kan je afwegen welk keyword het interessantst is om je tijd in te investeren en dat is zowiezo waardevol.

Over de Auteur

Pieter is reeds jarenlang geboeid door internetmarketing in al zijn facetten. 

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen

Commentaar RSS

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Je hebt geen toestemming om commentaar te geven. Als je inlogt dan mag je misschien wel commentaar toevoegen.
BoekenBoeken

SEO-R2 – Schaal voor Emotionele Ontwikkeling van mensen met een verstandelijke beperking – Revised2
SEO-R2 – Schaal voor Emotionele Ontwikkeling van mensen met een verstandelijke beperking – Revised2

€ 25,60
Toon product

Familie Kat - Familie Kat viert samen Kerstmis
Familie Kat - Familie Kat viert samen Kerstmis

€ 22,95
Toon product

Mona Lisa And The Blood Moon (Blu-ray)
Mona Lisa And The Blood Moon (Blu-ray)

€ 14,25
Toon product

Doelgerichte SEO
Doelgerichte SEO

€ 19,99
Toon product

LUÉ by Jean Seo Clear 7,5ml
LUÉ by Jean Seo Clear 7,5ml

€ 12,80
Toon product

Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

Niels78
[393 geplaatste Artikelen] feed
gerardkempers
[393 geplaatste Artikelen] feed
BrianA
[214 geplaatste Artikelen] feed
Janwillemhar1990
[186 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[150 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
artikelplaatsen
[113 geplaatste Artikelen] feed
Admin
[111 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo