Waarom de 'Golden Circle' waardevol is voor ELK bedrijf
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: RedPanda | Via Artikel Post
Gezien: 919 |
Aantal woorden: 1011 |
Datum: Fri, 11 Mar 2022 |
0 commentaar
Waarom?
Onder het motto van “Een frisse blik kan soms wonderen verrichten” krijgen nieuwe medewerkers van Red Panda Works de taak om in hun eerste week de website van Red Panda te beoordelen. Best gek om in je eerste week meteen al het werk van je collega’s af te kraken. Iedereen wil altijd meteen een goede indruk van zichzelf achterlaten. Toch is het een goede eerste oefening voor iedereen binnen het bedrijf om kritisch op zichzelf en collega’s te zijn en samen te streven naar een hoger niveau. Met die gedachte zal ik in deze blog een kritische blik werpen op een veel gemaakte fout binnen heel veel organisaties waarbij de ultieme groei uitblijft.
The Golden Circle van Simon Sinek
Simon Sinek schreef in 2009 een boek genaamd “Start with WHY”. Hierin legt Sinek uit dat organisaties pas echt succesvol worden als de ‘waarom’ vraag duidelijk te beantwoorden is. Voor deze kwestie bedacht Sinek het Golden Circle denkmodel. The Golden Circle bestaat uit drie lagen: Wat, hoe en waarom. Bij de buitenste laag van de cirkel bevat de ‘wat’, de middelste laag gaat over ‘hoe’ en de kern gaat over de ‘waarom’.
Aan de hand van een uitspraak van Jordi Bron, founder, zal dit Golden Circle denkmodel ontleed worden: "Bij Red Panda helpen we bedrijven sneller groeien. Dit doen we door een brede aanpak van marketing, sales en procesoptimalisatie".
Elk bedrijf kan uitleggen ‘wat’ zij doen, hierbij gaat het simpelweg over het verkopen van producten en diensten. Klanten zijn blij met de producten en of diensten maar er zit verder vrij weinig extra waarde bij de aankoop. In het geval van Red Panda wordt deze vraag beantwoord met: “Bij Red Panda helpen we bedrijven sneller groeien”.
Een kleiner deel van alle bedrijven kan uitleggen ‘hoe’ zij dat doen. Bij deze vraag draait het om het onderscheidend vermogen van een bedrijf. Denk hierbij aan de Unique Selling Proposition van een bedrijf. Red Panda Works vult dit in met: “Dit doen we door een brede aanpak van marketing, sales en procesoptimalisatie”.
Tot slot de kern van The Golden Circle, waarbij het draait om de waarom-vraag. Het antwoord op de waarom-vraag is niet het maken van winst, producten of diensten, maar ‘waarom’ een bedrijf bestaat. Deze vraag is vrij moeilijk om te beantwoorden, zo ontbreekt de ‘waarom’ ook in de uitspraak van Jordi Bron. Maar hoe kan een bedrijf nou een eigen invulling geven op deze waarom-vraag?
Hoe beantwoord je de waarom?
Het is als bedrijf belangrijk om na te gaan welke doelstellingen er binnen het bedrijf zijn en welke drijfveren dit bekrachtigen. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden met een lange brainstormsessie waarin alle normen en waarden van het bedrijf nagegaan worden. Wilt het bedrijf bijvoorbeeld een bijdrage aan het milieu leveren of een bijdrage aan het welzijn van mensen?
Zodra de waarden van een bedrijf duidelijk zijn is het belangrijk om dit naar de buitenwereld uit te dragen. Dit gebeurt allereerst door middel van de medewerkers van een bedrijf. Medewerkers zijn het gezicht van een bedrijf en dus essentieel in het overbrengen van een boodschap naar de buitenwereld.
Een andere manier van het inspelen op emoties van de doelgroep is door de uitingen van een bedrijf. De focus van een bedrijf moet hierbij niet alleen op USP’s liggen maar ook op de emotionele waarde van de doelgroep. Stel dat een bedrijf zich super goed inzet voor het milieu en dit ook naar de buitenwereld uitdraagt, dan zijn mensen met dezelfde normen en waarden gemotiveerd om gebruik te maken van dit bepaalde product.
De Why van Red Panda
Het is de truc om zaken te doen met bedrijven die geloven waar jij in gelooft. De prospect kan wel overspoeld worden met informatie over wat er allemaal anders moet, maar als prospect hier geen gevoel bij beleefd dan heeft het vrij weinig zin.
De Why van Red Panda Works kan ingevuld worden met bijvoorbeeld de slogan “Grow together” of “Groeien doe je samen”. Deze slogan vult bijvoorbeeld de relatie in tussen Red Panda en haar klanten maar ook de relatie tussen de medewerkers onderling. Medewerkers van Red Panda staan altijd klaar om nieuwe dingen te leren en elkaar slimmer te maken.
Ga dus als bedrijf na waarom jij doet wat je doet en zorg ervoor dat je hiermee inspeelt op de emoties van de doelgroep. Het antwoord op deze vraag zal de doelgroep inspireren om jouw product of dienst te kopen en uiteindelijk zorgen voor het succes van jouw bedrijf!
Over de Auteur
Boyd Visser is een growth hacker bij Red Panda Works met een passie voor tekst. Hij houdt zich dagelijks veel bezig met online marketing.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen