Waarom mensen verschuiven naar een multiroom audiosysteem
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: robpeters | Via Artikel Post
Gezien: 599 |
Aantal woorden: 718 |
Datum: Wed, 10 May 2017 |
0 commentaar
Meer en meer mensen nemen afscheid van hun ouderwetse hifi-toren. Niet omdat ze niet meer van muziek houden, verre van! De muziek verkopen die zijn in jaren niet zo gestegen. Ze verkopen de apparatuur omdat ze gaan voor meer gemak en stijl. De hoofdverwantwoordelijke hiervoor: Multiroom audio.
Wat is Multiroom audio?
Multiroom audio wil letterlijk zeggen waar het woord voor staat, audio in meerdere ruimtes. Oftewel geluid door het hele huis en niet zozeer in slechts één enkele ruimte. Het wordt mogelijk gemaakt door multiroom speakers, welke ieder verbonden zijn met het lokale netwerk en zo hun muziek ophalen. De muziek komt in de meeste gevallen vanaf een online streamingdienst, zoals Spotify of Deezer. Vervolgens kunnen alle speakers dezelfde muziek afspelen (mooi voor eens feestje), in een stereopaartje of individueel andere muziek.
Waarom die verschuiving?
Gemak en design, daar kunnen de meeste redenen wel in gezocht worden. Niet alleen zijn multiroom audio producten makkelijk in gebruik, daarover zo meer, maar ook zien ze er een stuk aantrekkelijker uit. Multiroom speakers zijn compacter, hebben geen overdaad aan snoeren en stekker nodig, en ook geen torenhoge installatie.
Omdat de apparaten muziek van internet (of computer/netwerk harde schijf) halen is er geen noodzaak meer voor CD’s, LP’s of radio-antenne/kabel. Immers alles komt uit een bijna onuitputbare voorraad aan muziek. Zo scheelt het ook nog eens enorm in de aanschafkosten van muziek.
Doordat er dus ook geen fysieke dragers meer zijn, zijn ook de afspeelplekken niet meer beperkt tot net daar waar de CD is. Alles kan zo eenvoudig toegankelijk gemaakt worden via een app.
Het design
Multiroom speakers zijn er in alle kleuren en maten. Zwart, wit, groot, klein, draagbaar, op te hangen, met extra subwoofer, en ga zo maar door. Een voorbeeld hiervan zijn de speakers binnen het HEOS multiroom audio systeem, daarvan zie je hier een voorbeeld: https://www.denon-hifi.nl/nl/heos-multi-room-sound.
Omdat er dus voor ieder wel een maat multiroom audio apparaat te vinden is past het ook makkelijk in veel soorten interieur. Sowieso alleen al omdat er relatief weinig ruimte nodig is, zelf vergeleken met een mini-hifi set.
De app
Multiroom producten bedien je met een app, wel zo gemakkelijk voor het overzicht aan muziek, maar natuurlijk maken de producten al gebruik van een netwerk en dan is dit een eenvoudige optie. Zo is er ook nooit meer een afstandsbediening kwijt.
Ecosysteem
Een andere, maar iets minder voor de hand liggende, reden waarom multiroom audio zo enorm in opmars is, is de volgende; het is een ecosysteem. Een multiroom audio apparaat op zichzelf werkt. Het kan al meteen een vervanger zijn voor een audio installatie, en daarmee is de drempel relatief laag om te beginnen. Eén multiroom speaker kan worden uitgebreid met een volgende, en een volgende, en een,…. enfin. Het is bijna eindeloos uit te breiden.
Begin je met een kleine speaker dan is de stap naar een tweede aanlokkelijk. Je maakt er een stereopaar mee, en daarmee gaat de beleving van het geluid al snel een paar stappen omhoog. Vervolgens wil je misschien ook wat meer bioscoop geluid en volgt er een soundbar en een subwoofer, wat achterluidsprekers, en zo bouw je rustig aan je eigen multiroom ecosysteem.
Het is echter wel zo dan wanneer je eenmaal de keuze voor een merk hebt gemaakt je daar ook bij moet blijven, immers werken speakers niet met speakers van een ander merk. Dat zou ook raar zijn, want dat zou betekenen dat fabrikanten van multiroom audio systemen samen de software moeten ontwikkelen.
Multiroom audio lijkt een bijna niet te stoppen ontwikkeling te zijn, bijna maandelijks komen er nieuwe producten op de markt en lijkt ook de kwaliteit van de aangeboden muziek en functies steeds verder omhoog te gaan.
Over de Auteur
Rob Peters, werkzaam bij een elektronica winkelketen voor de komende jaren, waar hij veel meegemaakt van de verschillende benaderingen van audio en natuurlijk home theater. Gedoe met kabels, luidsprekers en versterkers, omdat hij een kind was, was dat een droombaan als een puber. Later rolde hij in de marketing werken als freelancer voor een verscheidenheid van bedrijven. Andere interesses zijn: voetbal, films en muziek.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen