Amsterdamse grafisch ontwerpbureau Garlic al 10 jaar succesvol
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Garlic | Via Artikel Post
Gezien: 1399 |
Aantal woorden: 570 |
Datum: Wed, 16 Feb 2011 |
0 commentaar
Klanten een totaaloplossing en één aanspreekpunt bieden
Klanten een totaaloplossing en één aanspreekpunt bieden. Met die vooruitziende blik begonnen grafisch ontwerpers Siebe Douma en Cassandra Salvo in 2001 Garlic Media. In die opzet zijn ze geslaagd: in 10 jaar groeide Garlic uit van ontwerpbureau tot allround (communicatie)adviesbureau voor ontwerp en vormgeving, usability, corporate identity, branding en promotie.
In 10 jaar maakte Garlic onder meer verrassende, onderscheidende ontwerpen voor affiches, brochures, jaarverslagen, gelegenheidsboeken, websites, logo’s, huisstijlen en magazines. Voor een brede groep opdrachtgevers - grote en kleine organisaties. Bijvoorbeeld wooncoöperaties, ICT-organisaties, charitatieve organisaties, adviesbureaus, uitgeverijen en opdrachtgevers uit de culturele sector, zoals theaters en muzikanten. Maatschappelijke betrokkenheid is belangrijk: projecten voor bijvoorbeeld War Child en de IMC Weekendschool worden belangeloos uitgevoerd.
Direct contact
Direct contact met de klant, en niet via accountmanagers en projectleiders. Zelf expertise rondom een opdracht verzamelen, en variëren in opdrachten om de creativiteit levend te houden. Dat waren 10 jaar geleden de redenen om de overstap te maken van grote grafische bureaus naar een eigen onderneming, aldus Salvo: ‘We willen snel en direct kunnen reageren en anticiperen. Bovendien wilden we grafisch ontwerp combineren met kennis van webbouw (html). Vrij bijzonder destijds. In het begin deden we dus alles zelf. Ontwerpen, bouwen en programmeren. Tegenwoordig gaat de techniek zo snel, dat het weer een specialisatie op zich is. Als ontwerper moet je daarop anticiperen.’
Kennis en ervaring
Een website maken en onderhouden, dat kan iedereen tegenwoordig zelf. Maar hoe ondersteunt de site de communicatiedoelen van een organisatie? Hoe ziet de middelenmix er verder uit? Passen naam en huisstijl bij de gewenste uitstraling? En hoe zit het met illustraties, fotografie, tekst, marketing, catering desnoods? Door hun kennis en ervaring kan Garlic hun klanten hierin verder helpen. Een deel van de productie doet het bureau zelf, en waar nodig schakelen zij hun uitgebreide netwerk in. Garlic blijft daarbij de spil, benadrukt Salvo: ‘Zo’n netwerk is onmisbaar voor een wat kleiner of middelgroot bedrijf; je kunt nu eenmaal niet alle expertise in huis hebben. Maar ook voor klanten is het voordeel groot. Wij kunnen voor hem de beste keuzes maken in kwaliteit en prijs. Wij leggen de contacten, maken de afspraken en doen de afstemming met de opdrachtgever. Voor de opdrachtgever moet een project vooral heel tastbaar blijven.’
Van idee naar ontwerp
Inspiratie en creativiteit vormen het vertrekpunt van Garlic. Maar, benadrukt Douma, ‘Dat wat we maken, moet niet alleen mooi zijn, het moet vooral werken voor de klant. Bijdragen aan zijn communicatiedoelen. Onze rol is het vertalen van abstracte ideeën en gevoelens naar concrete plannen en middelen. Vaak komen we met meerdere voorstellen: voorstellen die aansluiten op de klantwens en een paar alternatieven, waaronder ook gewaagdere ontwerpen. Dat maakt het voor ons ook spannend.’ Siebe Douma (1972) studeerde in 1997 af aan de Kunstacademie Kampen (CABK). Cassandra Salvo (1973) studeerde in 1999 af aan de Universiteit UNIACC in Santiago (Chili), met een master in Interaction Design. Salvo is ook examinator bij het Media College Amsterdam.
Over de Auteur
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen