Branchmarking - Artikel Post - Artikel Marketing

Branchmarking

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: Victor van Lith
Gezien: 744 | Aantal woorden: 559 | Datum: Wed, 17 Nov 2010 | 0 commentaar

Branchmarking is het kijken en leren van best practices uit andere branches en deze doorvertalen voor de eigen bedrijfsvoering. De techniek is ontwikkeld door Six Fingers en in dit artikel zal hier het e.a. over uitgelegd worden.

Branchmarking




De techniek is wellicht niet nieuw. Al veel generaties lang wordt er geloofd om te kijken en te leren buiten bestaande denkkaders. Zo noemen sommige dit buiten de box denken of lateraal denken. Echter de kracht van branchmarking is het juist defineren van de markten. Te vaak wordt er nog gebenchmarkt bij bedrijven, dat enorm leidt tot volgen. Het volgen van de leider en hopen over 5 jaar net zo groot te zijn als de leider 5 jaar geleden. Niet echt een olympische aspiratie, aldus Tom Peters (video). Branchmarken is zo gedefinieerd dat je wel buiten je branche moet gaan kijken, wat kan bijvoorbeeld een verzekeraar leren van een pizza bakker?

Blue Ocean strategie
De Blue Ocean strategie is welbekend geworden bij menig manager. Blue ocean betekent letter blauwe oceaan. Hiermee wordt bedoeld een oceaan zonder concurrenten. Een rode oceaan betekent dus een oceaan vol concurrenten die elkaar weg concurreren. Iedereen zou zich dus het liefst in een blauwe oceaan willen bevinden. In het boek van Kim en Mauborgne leggen ze uit aan de hand van een strategisch canvas hoe men zich kan onderscheiden van de concurrentie. 

Het gaat er dus om, om te kijken op welke elementen je iets uit het strategisch canvas kan weghalen en waar je juist iets kan toevoegen. In het boek wordt bijvoorbeeld Cirque du Soleil gepakt, waarbij het circus dieren heeft weggehaald als element en het element beleving heeft toegevoegd. Hierdoor werd het een heel ander circus en bevond het zich eigenlijk in een nieuwe (blauwe) oceaan.

Branchmarking en strategisch canvas
Door te branchmarken wordt het inzichtelijk gemaakt op welke dimensies een bedrijf nog meer kan halen. Zo kan er gekeken worden wat een pizzabakker juist doet om goede service te verlenen en hoe dit vertaald kan worden naar een dimensie voor het eigen bedrijf.

Branchmarks, waar zijn ze te vinden?
Branchmarks kun je overal tegenkomen. In een boek, tijdschrift, op het internet et cetera. Het is een kwestie van goed opletten en verzamelen. Het lastigste zit hem erin om de juiste branchmark te selecteren. Hiervoor heb je veel kennis nodig van het probleem en een branchmark te selecteren die hetzelfde probleem heeft getackled. Het kan namelijk goed zijn dat een andere branche op bepaalde aspecten voorloopt en andere juist achter. Zo kan er gekeken worden hoe een andere branche dit heeft opgelost en hoe dit kan werken voor de eigen branche. Voor branchmark voorbeelden kan er ook gekeken worden op het blog van Ga Vreemd! (Het boek).

Over de Auteur

Victor van Lith is innovatie marketeer bij marketingbureau Six Fingers. Six Fingers helpt bedrijven zich te onderscheiden/innoveren door middel van branchmarking. 

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Jouw naam:


Jouw email:


Commentaar

Type de code over die je hieronder ziet (beveiliging tegen Spam en geautomatiseerde aanmeldingen)

Visual CAPTCHA


Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[264 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[107 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[90 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[66 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo