De Benchmark
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: MarketTouch | Via Artikel Post
Gezien: 1583 |
Aantal woorden: 603 |
Datum: Thu, 29 Mar 2012 |
0 commentaar
Vaak hoor je van ondernemers 'wij performen volgens de benchmark'.
Heb niet de gore moed een negatief geluid te produceren want de zelfvoldane tronie spreekt boekdelen.
Performen volgens de benchmark is dus in de ogen van eerdergenoemde zakenman ogenschijnlijk een topprestatie.
Maar wat is de benchmark nu precies?
En wat zegt de desbetreffende ondernemer nu in feite?
Wat is de benchmark?
Volgens Wikipedia is het: Benchmark is een begrip uit de wereld van de kwaliteitsbewaking. De Engelse term benchmark betekent eigenlijk meetspijker, een referentiepunt voor landmeters.
Dan weten we nog niks.
Het leenwoord benchmark, vertaalbaar als 'referentiekader' of 'ijkingskader', is een testprocedure om de prestaties van apparaten, systemen of organisaties met elkaar te kunnen vergelijken. Benchmarking is een manier voor organisaties om van elkaar te leren, verantwoording af te leggen en toezicht te vergemakkelijken. Benchmark of benchmarking, de begrippen worden door elkaar gebruikt naargelang van de omgeving: in de computerwereld benchmark, in het management benchmarking.
Nou worden we iets wijzer de benchmark is dus een gemiddelde om zo prestaties met elkaar te kunnen vergelijken.
Met andere woorden de benchmark is een referentiepunt waaraan je kunt aflezen hoe je presteert.
Performen volgens de benchmark
Als u het aan mij vraagt (maar dat doet u niet derhalve neem ik maar even de vrijheid het voor u in te vullen) zou ik niet zo blij zijn met een performance volgens de benchmark.
De benchmark is een gemiddelde dat is samengesteld uit cijfers van goed presterende bedrijven maar ook die van de zwakkere broeders.
Ergo de benchmark staat voor matig (ik snap dat dit even moet zakken, ik wacht wel even)
Om een lang verhaal wat korter te maken.
Een ondernemer die zegt dat hij volgens de benchmark presteert, die presteert dus matig.
Tot slot
Mocht u binnenkort met een dergelijke uitspraak geconfronteerd worden.
En u wilt de ondernemer van repliek dienen dan zijn er twee manieren.
De zachte aanpak, de zogenaamde weg van de geleidelijkheid.
Deze is van toepassing op gesprekspartners waar het mee klikt.
'Als ik vragen mag die benchmark waar u het over heeft hoeveel bedrijven doen daar aan mee?'
'Met hoeveel van die bedrijven gaat het minder?' (vaak meer dan de helft zeker nu)
Laat dan een lange stilte vallen het muntje valt vanzelf.
De directe aanpak, een typisch gevalletje van 'gesprek gewonnen maar klant verloren'
'Oh dus u presteert matig'
Over de Auteur
Werkzaam bij MarketTouch
Specialist in:
Cross Channel Marketing
Sales & Marketing
beheerder van oa
LeadGeneratieSysteem.nl
Snelnewbusiness.nl
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: 5.0
Login om te stemmen