De Reden waarom meer Functies niet meer Success betekent
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: reclamebureauholland | Via Artikel Post
Gezien: 808 |
Aantal woorden: 637 |
Datum: Mon, 17 Dec 2012 |
0 commentaar
Instgram: Gekocht voor $1 biljoen, meer dan 100 miljoen gebruikers
Dropbox: $4 miljoen waard, meer dan 100 miljoen gebruikers
Foursquare: $760 miljoen waard, $25 miljoen gebruikers
Twitter: $8 miljoen waard, meer dan 500 miljoen gebruikers
Wat hebben deze producten met elkaar gemeen? Naast het feit dat ze allemaal zeer successvol zijn zijn ze simpel en hebben ze een kleine set aan functies. De bedrijven blijven bij het principe van het product en reduceren de ruis door simpliciteit te behouden.
Zijn deze bedrijven alleen maar succesvol omdat hun producten weinig functies hebben? Dat niet. Ze zijn succesvol door de executie, en het product is daar slechts een deel van.
In deze post ga ik vertellen waarom het hebben van meer functies niet hand in hand gaat met succes en een beter product en waarom het belangrijk is om een product bij zijn principes te houden. Als afsluiting wat tips die je kan toepassen op je eigen bedrijf.
Meer functies = Een beter product?
“Als ik deze funtie toevoeg dan zal ik een stap dichter bij de competitie zijn en meer klanten krijgen.”
Je product is ontworpen om een probleem op te lossen. Als je een functie toevoegt die niets toevoegt aan de oplossing dan ben je hoogstwaarschijnlijk je tijd aan het verspillen. Dat niet alleen, het zorgt er voor dat het product alleen maar achteruit gaat. Laten we dit bekijken in meer detail:
Dropbox is ontworpen om mensen te helpen hun bestanden toegankelijk te maken op ieder apparaat. Voorheen moesten we USB’s bij ons dragen of emails naar onszelf sturen maar met Dropbox is dat volkomen onnodig geworden. Het enige wat je nu moet doen is het bestand uploaden naar de cloud!
Voor het grootste deel is Dropbox precies hetzelfde gebleven sinds het begin. Er zijn helemaal niet veel functies toegevoegd en er zijn ook niet veel redesigns geweest. Dropbox integreert nog steeds met je computer en draait in de achtergrond. Er is in de tussentijd veel concurrentie geweest die ieder zijn eigen inieke draai gaf aan het opslaan van bestanden in de cloud. Minus is daar een goed voorbeeld van. Minus bied 5x de opslag ruimte aan van Dropbox, daarnaast hebben ze ook een sociale plugin. Dus, naar mijn mening hebben ze door de toevoeging van het sociale component de kern van het product ontnomen. Wat dus cloud opslag is. Minus is goed, maar de sociale plugin maakt het minder aantrekkelijk.
De booschap: Voeg niet te veel dingen toe aan je product als de reden daarvoor is om alleen maar iets toe te voegen. Alles wat nieuw is zou een mechanisme zijn om iets bij te dragen aan de oplossing. Op een willekeurige manier functies toevoegen zonder focus, richting of visie is een recept voor mislukking.
Dus voordat je een nieuwe functie toevoegd is het handig om eerst even na te denken of het echt wel iets bijdraagt aan de oplossing. Apple heeft miljoenen iPods verkocht zonder zelfs een radio functie. De concurrentie met 2x zoveel functies verkocht minder dan de helft. Het is misschien cliche, maar leer van Apple. Leg de focus op het design op bepaalde gebieden en probeer niet iedere aparte gebruiker tevreden te stellen. Dan heb je uiteindelijk een veel beter product.
Over de Auteur
Reclamebureau Holland is het middelpunt van uw communicatie.
Bekijk hier onze nieuwste site of leer meer, Albrecht Design en Logo Ontwerpers
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen