Denk goed na over uw eigen huisstijl
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: CobyvanEmpel | Via Artikel Post
Gezien: 995 |
Aantal woorden: 786 |
Datum: Thu, 9 Feb 2012 |
0 commentaar
Wanneer u ondernemer bent, weet u waarschijnlijk heel goed hoe belangrijk uw bedrijfscommunicatie wel niet is. Het product dat u aanbiedt, of de dienst die u levert kan nog zo goed zijn, uw verkooppraatje nog zo overtuigend, wanneer uw bedrijfscommunicatie niet duidelijk en consistent is, zal uw bedrijf hier onder lijden.
Een zeer belangrijk punt binnen uw bedrijfscommunicatie is de huisstijl die u hanteert. Net zoals in uw bedrijfscommunicatie is duidelijkheid en consistentie van levensbelang voor uw huisstijl. Deze huisstijl gaat namelijk voor een significant gedeelte van uw imago zorgen. Een voorbeeld hiervan is o.a. de huisstijl van Mediamarkt: rood, fel en duidelijk. Deze huisstijl geeft duidelijk aan waar ze voor staan: goedkoop duidelijk en snel.
Een passend logo
Er zijn een aantal aspecten binnen uw huisstijl welke de moeite waard zijn om eens goed te bekijken. Logischerwijs is het logo er daar één van. Uw logo is natuurlijk uw belangrijkste uithangbord voor uw bedrijf. Het is waarschijnlijk de vorm van communicatie waarmee uw klanten het meeste in aanraking komen met uw bedrijf. Daarom is het essentieel dat deze helemaal klopt.
Als u dit zo hoort, zou u kunnen denken van wat een gedoe dit allemaal weer is. U kunt het echter ook als kans zien. Uw logo is namelijk hetgeen wat de klant als eerste zal zien, en zal dus in grote mate bepalen wat de eerste indruk gaat zijn van uw bedrijf. Als u dus een passend logo kiest, heeft u uw eerste voet al in de deur wat betreft communicatie naar de klant.
Belang van kleuren, vormen en figuren
Zodra u een logo heeft, kunt u gaan nadenken over een overkoepelende huisstijl. Dus alles waar uw klant in aanraking met u komt. Hierbij kunt u denken aan enveloppen, reclames, bedrijfsinrichting etc. Waarom de connectie met het logo? De rest van de huisstijl vloeit namelijk voor uit het logo.
De kleur van uw huisstijl is hier een goed voorbeeld van. Neem bijvoorbeeld de ING, met haar oranje logo, en oranje huisstijl. Kleur is van belang omdat het zowel oppervlakkig als mentaal iets aan de klant verteld. Oppervlakkig laat het zien waar u uw bedrijf voor vind staan. Rood is hierbij voor fel en snel, blauw voor degelijk en rustig. Mentaal hebben kleuren ook effect. Zo zorgt rood bijvoorbeeld voor een grotere mentale push om dingen te kopen.
Daarnaast zullen ook vormen van enig belang zijn. Hoewel het slecht details lijken in uw huisstijl, kunnen ze toch enige impact hebben. Zo staan hoekige vormen weer voor snelheid (associatie met pijlen), en ronde vormen voor rust. Ook voor figuren geldt dit, maar meer in symbolische zin. Als u figuren toepast zult u namelijk goed moeten controleren of deze geen aanstootgevende waarde hebben op andere plekken, en uw consistentie dus niet verloren gaat.
Uw huisstijl uitwerken
Zodra u goed heeft nagedacht over de huisstijl, is de volgende stap het ook daadwerkelijk toepassen hiervan. U zult de huisstijl dus moeten gaan verwerken in uw communicatiemethodes. Hierbij kunt u denken aan folders, enveloppen, car wrapping, uw bedrijfsinrichting maar bijvoorbeeld ook uw reclames. Het vertalen van uw ideeën naar een echte huisstijl is zo simpel echter nog niet. Om het helemaal zelf te kunnen doen zult u ervaring moeten hebben met grafische pakketten. Het makkelijkste is om bij het design hulp in te schakelen van een grafisch ontwerpbureau. Vervolgens zou het drukwerk e.d. geen probleem meer moeten zijn.
Uw huisstijl is een essentieel onderdeel van uw communicatiestrategie, en dan ook een zeer belangrijk aspect binnen dit vlak. Het is zeker iets wat uw aandacht verdient, daar u er veel mee kunt winnen, maar ook veel mee kunt verliezen.
Over de Auteur
Coby van Empel helpt graag anderen door middel van het geven van een aantal tips op verschillende vlakken.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen