Het belang van een degelijk point-of-sale
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: CobyvanEmpel | Via Artikel Post
Gezien: 1105 |
Aantal woorden: 615 |
Datum: Tue, 28 Feb 2012 |
0 commentaar
Zoals je vast wel weet is in het verkoopproces de plek waar je een fysiek verkoopt, genaamd de point-of-sale, van essentieel belang als het aankomt op invloed op het koopgedrag van uw klanten. Het is dan ook zeer belangrijk om een goede point-of-sale strategie te hebben wanneer je een winkel hebt, op de beursvloer staat, een website heeft of verkopers eropuit stuurt.
Op het eerste gezicht lijkt dit een niet al te moeilijk probleem, maar stiekem komt er nog wel wat bij kijken. Graag zou ik hieronder een aantal punten behandelen die in mijn ogen belangrijk zijn. Let op: een goede point-of-sale strategie bestaat uit nog veel meer aspecten!
Zichtbaarheid
Wanneer jouw winkel zich in een winkelstraat bevind, of wanneer je een beursstand hebt op een vakbeurs, heb je veel concurrentie om de aandacht van de consument te verkrijgen. Daarom is een bekend concept vanuit de marketing zeer van toepassing op uw point-of-sale: zichtbaarheid. Om de aandacht op jou te vestigen zul je zichtbaar moeten zijn.
Om dit te bereiken zul je vaak een combinatie van degelijkheid en innovatie moeten gaan toepassen. Degelijkheid om te zorgen dat het geheel niet te instabiel en dus inefficiënt wordt, en innovatief om al die anderen te verslaan. Vergelijk het eens met een bepaald merk koffie in een supermarkt. Deze staat tussen allerlei andere merken met vergelijkbare producten. Om een succes te worden zal deze op moeten vallen.
Je kunt beginnen met een opvallende verpakking, zodat deze qua uiterlijk al bijzonder is, en zal opvallen. Een volgende stap is om figuurlijk te gaan schreeuwen. Dit doe je in dit voorbeeld bijvoorbeeld door een speciale vloerdisplay te hebben, of een actie te houden. Zo houd je aandacht van de consument op jou gevestigd. De laatste stap is binden, maar dit is meer afhankelijk van de kwaliteit van het product, en dus minder van de point-of-sale (let op: deze kan wel verwachtingen creëren!).
De kennis van het personeel
In de gevallen waar consumenten bij jouw point-of-sale te maken krijgen met medewerkers, of de gevallen waar jouw hele point-of-sale bestaat uit klantcontact, is het van uiterst belang dat deze medewerkers altijd weten wat er speelt. Dit geldt voor dingen zowel binnen als buiten het bedrijf. Enerzijds moeten ze te allen tijde weten wat er mogelijk is binnen het bedrijf. Dit is een stukje juistheid van informatie en voorkomt problemen later. Anderzijds moeten ze zo optimaal mogelijk geschoold zijn in de nieuwste sales-technieken; een stukje effectiviteit. Stuur ze dus geregeld op cursus.
Over de Auteur
Coby van Empel helpt graag anderen door middel van het geven van een aantal tips op verschillende vlakken.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen