Het overbrengen van verhalen door middel van storytelling
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: arnome | Via Artikel Post
Gezien: 755 |
Aantal woorden: 723 |
Datum: Sat, 17 Feb 2018 |
0 commentaar
Het overbrengen van verhalen kan lastig zijn. Vaak hebben mensen een verhaal perfect in het hoofd, maar is het lastig andere mensen te informeren of te enthousiasmeren. Bij de lancering van nieuwe producten zien we vaak dat het misgaat. De kijker is snapt de werking van het nieuwe product niet of is niet emotioneel op de juiste plek geraakt om over te gaan tot verkoop. Storytelling is dé oplossing. Veel bedrijven zoals Tony Chocolonely maken er al gebruik van. Lees in dit artikel alles over dit populaire begrip.
Storytelling
Storytelling is een vorm van communiceren/het vertellen van verhalen. Een goed verhaal wordt aan de hand van drie ingrediënten verteld. Deze ingrediënten zijn een incident, een conflict en een hoofdpersoon. Met deze ingrediënten wordt het publiek onderdeel van je verhaal en worden mensen echt geraakt op emotioneel niveau.
Een hoofdpersoon
De hoofdpersoon is in een film de held, denk bijvoorbeeld aan Superman. Bij een commercieel verhaal voor een bedrijf is de hoofdpersoon vaak een product of dienst of de directeur van het bedrijf.
Een incident
In een goed verhaal gebeurt vaak een incident. Er begint een reis door de onbekende wereld. Bij commerciële bedrijven is dit vaak de buyer’s journey, bij een film noemen we dit de hero’s journey.
Een conflict
De gebeurtenissen die bij het incident gebeuren stapelen zich op tot een climax. De hoofdpersoon slaat zich hier doorheen. Wanneer deze techniek wordt gebruikt komt een verhaal gegarandeerd over. Daarnaast blijft zo’n boodschap vaak langer hangen.
Uitleganimaties
Tegenwoordig worden verhalen vaak in videovorm verteld. Video’s zijn anno 2018 namelijk erg populair. Beelden blijven nou eenmaal langer hangen dan woorden. Bedrijven maken veelal gebruik van uitleganimaties. In deze animaties wordt een verhaal verteld (vaak ook door middel van de bovenstaande techniek) om te informeren of te enthousiasmeren. Laat een uitleganimatie maken en je boodschap wordt nog krachtiger door middel van beelden.
Over de Auteur
Anne schrijf over verschillende uiteenlopende onderwerpen.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen