In 5 tips naar klantvriendelijkheid
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Floortje Klaassen | Via Artikel Post
Gezien: 2638 |
Aantal woorden: 636 |
Datum: Fri, 13 Jan 2012 |
0 commentaar
Verkeerd geleverde bestellingen, vergeten afspraken, onjuiste informatie of minutenlang in de wacht staan als je naar de klantenservice belt: allemaal rompslomp waar een klant niet op zit te wachten als hij zaken doet met een bedrijf. Klantenbinding is essentieel voor het succes van je bedrijf, dus het is belangrijk hier aandacht aan te besteden. Vijf tips om klanten aan je bedrijf te binden én te behouden.
Geef je klant aandacht
Het lijkt een open deur, maar je klant aandacht geven is een belangrijk punt. Noemt de klant zijn naam? Zorg dat je deze onthoudt en tijdens het gesprek een aantal keer terug laat komen. Hierdoor weet de klant dat je naar hem luistert en zal hij zich serieus genomen voelen. Glimlach vriendelijk, kap de klant niet af en vooral: luister. Luister naar het probleem van je klant en ga samen op zoek naar een oplossing.
Kom afspraken na
Schrijf alles wat je met je klant afspreekt op. Niets is zo onprofessioneel als een klant die het bedrijf moet herinneren aan gemaakte afspraken. Zodra je opschrijft wat je toezegt, is de kans groter dat je er ook daadwerkelijk achteraan gaat. Het nakomen van beloftes zorgt ervoor dat de betrouwbaarheid van je bedrijf groter wordt. Heb je een brochure gestuurd en hoor je verder niks meer van je klant? Als je bijhoudt wat jullie afgesproken hebben, dan is het makkelijk om hier nog een keer op terug te komen.
Wees beschikbaar en toegankelijk
Zorg dat de klant altijd binnen een bepaalde tijd antwoord krijgt. Een telefoon die niet opgenomen wordt, e-mails die niet beantwoord worden… Dit alles kan de klant afschrikken. Via een antwoordservice kun je ervoor zorgen dat je telefoon altijd opgenomen wordt, ook al ben je zelf niet beschikbaar. Zorg verder dat je elke e-mail die je krijgt binnen twee dagen beantwoordt. Weet je het antwoord nog niet? Stuur dan in ieder geval een e-mail dat je erachteraan gaat (en doe dit vervolgens ook!). Zo heeft de klant de bevestiging dat zijn e-mail goed ontvangen is.
Blijf jezelf verbeteren
Houd elkaar alert, zorg ervoor dat iedereen zijn afspraken zwart op wit heeft en iedereen zijn best doet om de klant zo goed mogelijk te helpen. Je zou dit proces kunnen sturen door te werken met Getting Things Done (GTD): een managementmethode gebaseerd op acties. Deze methode is gebaseerd op het idee dat een persoon door zijn taken vast te leggen, niet meer over zijn taken na hoeft te denken. Er hoeft geen aandacht meer besteed te worden aan het herinneren van de taken, waardoor er meer focus gelegd kan worden op het uitvoeren van de taken.
Perfect is niet nodig
Streef niet naar perfectie. Het is onmogelijk om alles perfect te regelen en iedereen tevreden te houden. Zorg dat je leert van je fouten, problemen op de juiste manier oplost en naar feedback blijft luisteren. Geef het toe zodra je een fout gemaakt heb en biedt hiervoor ook je excuses aan. De klant zal je begrijpen en zal dankbaar zijn dat je toegeeft dat je fout zit. Niemand is perfect, maar voor alles bestaat wel een juiste oplossing.
Over de Auteur
Ik ben Floortje Klaassen en ik vind het hartstikke leuk om over allerlei verschillende onderwerpen te schrijven.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen