In 5 tips naar klantvriendelijkheid - Artikel Post - Artikel Marketing

In 5 tips naar klantvriendelijkheid

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: Floortje Klaassen
Gezien: 2082 | Aantal woorden: 636 | Datum: Fri, 13 Jan 2012 | 0 commentaar

Verkeerd geleverde bestellingen, vergeten afspraken, onjuiste informatie of minutenlang in de wacht staan als je naar de klantenservice belt: allemaal rompslomp waar een klant niet op zit te wachten als hij zaken doet met een bedrijf. Klantenbinding is essentieel voor het succes van je bedrijf, dus het is belangrijk hier aandacht aan te besteden. Vijf tips om klanten aan je bedrijf te binden én te behouden.

Geef je klant aandacht




Het lijkt een open deur, maar je klant aandacht geven is een belangrijk punt. Noemt de klant zijn naam? Zorg dat je deze onthoudt en tijdens het gesprek een aantal keer terug laat komen. Hierdoor weet de klant dat je naar hem luistert en zal hij zich serieus genomen voelen. Glimlach vriendelijk, kap de klant niet af en vooral: luister. Luister naar het probleem van je klant en ga samen op zoek naar een oplossing.

Kom afspraken na
Schrijf alles wat je met je klant afspreekt op. Niets is zo onprofessioneel als een klant die het bedrijf moet herinneren aan gemaakte afspraken. Zodra je opschrijft wat je toezegt, is de kans groter dat je er ook daadwerkelijk achteraan gaat. Het nakomen van beloftes zorgt ervoor dat de betrouwbaarheid van je bedrijf groter wordt. Heb je een brochure gestuurd en hoor je verder niks meer van je klant? Als je bijhoudt wat jullie afgesproken hebben, dan is het makkelijk om hier nog een keer op terug te komen.

Wees beschikbaar en toegankelijk
Zorg dat de klant altijd binnen een bepaalde tijd antwoord krijgt. Een telefoon die niet opgenomen wordt, e-mails die niet beantwoord worden… Dit alles kan de klant afschrikken. Via een antwoordservice kun je ervoor zorgen dat je telefoon altijd opgenomen wordt, ook al ben je zelf niet beschikbaar. Zorg verder dat je elke e-mail die je krijgt binnen twee dagen beantwoordt. Weet je het antwoord nog niet? Stuur dan in ieder geval een e-mail dat je erachteraan gaat (en doe dit vervolgens ook!). Zo heeft de klant de bevestiging dat zijn e-mail goed ontvangen is.

Blijf jezelf verbeteren
Houd elkaar alert, zorg ervoor dat iedereen zijn afspraken zwart op wit heeft en iedereen zijn best doet om de klant zo goed mogelijk te helpen. Je zou dit proces kunnen sturen door te werken met Getting Things Done (GTD): een managementmethode gebaseerd op acties. Deze methode is gebaseerd op het idee dat een persoon door zijn taken vast te leggen, niet meer over zijn taken na hoeft te denken. Er hoeft geen aandacht meer besteed te worden aan het herinneren van de taken, waardoor er meer focus gelegd kan worden op het uitvoeren van de taken.

Perfect is niet nodig
Streef niet naar perfectie. Het is onmogelijk om alles perfect te regelen en iedereen tevreden te houden. Zorg dat je leert van je fouten, problemen op de juiste manier oplost en naar feedback blijft luisteren. Geef het toe zodra je een fout gemaakt heb en biedt hiervoor ook je excuses aan. De klant zal je begrijpen en zal dankbaar zijn dat je toegeeft dat je fout zit. Niemand is perfect, maar voor alles bestaat wel een juiste oplossing.

Over de Auteur

Ik ben Floortje Klaassen en ik vind het hartstikke leuk om over allerlei verschillende onderwerpen te schrijven.

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Fri, 24 Feb 2012 at 10:59 AM, by Guest
Inderdaad zijn je tips open deuren. Bij onze retailtrainingen kennen de deelnemers deze allemaal. Alleen ze worden zelden toegepast. Jammer, want het zijn primaire voorwaarden om succes en plezier te hebben in je werk. Dan hebben we het nog maar aleen over klantvriendelijkheid. Wat als we klantgericht moet gaan werken? Eva Joos

Commentaar toevoegen

Jouw naam:


Jouw email:


Commentaar

Type de code over die je hieronder ziet (beveiliging tegen Spam en geautomatiseerde aanmeldingen)

Visual CAPTCHA


Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[264 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[107 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[90 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[66 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo