Lichtreclame
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Ruitenbeek | Via Artikel Post
Gezien: 1353 |
Aantal woorden: 552 |
Datum: Tue, 31 Jan 2012 |
0 commentaar
Licht en verlichting wordt al enige tijd gebruikt voor marketing doeleinden. In de jaren ’70 kon geen winkel in de Verenigde Staten zonder de welbekende neon lampen. Overal waren verschillende neon constructies te zien. Het fabriceren van deze speciaal gevormde lampen werd zelfs gezien als zeer ambachtelijk werk. In de jaren negentig was bijna alle verlichting op Time’s Square dan ook Neon.
Tegenwoordig is dit niet meer het geval. Neon heeft in veel ondernemingen plaats moeten maken voor professionele lichtbakken. Lichtbakken zijn speciaal gemaakte vormen van kunststof met verschillende soorten lampen er in verwerkt. De lampen binnen in de kunststof bakken verlichten de letters of logo’s die zijn uitgesneden uit het kunststof.
Voordeel van deze verlichting
De reden van deze verschuiving zijn de kosten en de onderhoudsgevoeligheid van neon lampen. Met de komst van bijvoorbeeld led lampen kon er breed in de maandelijkse energiekosten gesneden worden. Energie besparen van minimaal 50% zijn zeer reëel. Ook de gevoeligheid van neon lampen werd als een nadeel ondervonden door veel bedrijven. Neon lampen geven licht door het gas wat er in verwerkt is, net als in een Tl-buis. Een kleine stoot of tik kan al genoeg zijn om een neon verlichting kapot te maken.
Een lichtbak functioneert naast een professioneel uithangbord ook als beschermlaag voor de lampen in de bak. Reclame borden zijn op deze manier steeds meer “hufterproof” geworden en hoeven niet meer cliché achter de vitrine geplaatst te worden. De gevel van een winkel is tegenwoordig de meest gebruikte plek voor een lichtbak, echter de mogelijkheden zijn erg breed.
Over de Auteur
Kenner van verschillende soorten verlichting en kunststof. Gefacineerd door de combinatie van de twee.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen