Voor eeuwig trouw: 5 tips om de harten van je klanten te veroveren - Artikel Post - Artikel Marketing

Voor eeuwig trouw: 5 tips om de harten van je klanten te veroveren

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: jamesthomas1
Gezien: 119 | Aantal woorden: 1211 | Datum: Wed, 24 Jan 2018 | 0 commentaar

Effectieve klantenwerving is essentieel bij het uitbreiden van het klantenbestand. Maar de echte uitdaging voor een bedrijf is de klantenbinding. Waarom? Omdat een trouwe klant meer betrouwbaar is, meer besteed en zelfs een ware ambassadeur kan worden voor jouw bedrijf. Klantenbinding is lucratiever dan het winnen van nieuwe klanten zoals hier uitgelegd en dus is het in het belang van jouw bedrijf om trouwe klanten te hebben. Hier volgen 5 tips om de harten van je klanten te veroveren.

1) Zorg voor een onberispelijke service

Wanneer een klant kiest voor jouw product of service is de minimumvereiste dat dit voldoet aan de verwachtingen. Maar om de klant te binden is dit niet voldoende.




Zorg voor een klantenservice die goed presteert en vlot en efficiënt problemen oplost. Om het de consument makkelijker te maken bied verschillende manieren aan om contact op te nemen met je bedrijf: een verkooppunt, e-mail, chat, telefoon, sociale media, enz. Zorg er voor dat de uitwisseling van informatie tussen de klantenservice en de verkoopafdeling vlekkeloos verloopt want er is niets zo irritant voor een klant als te merken dat dit niet zo is.

Aanvullend, denk ook eens aan workshops, gebruiksaanwijzingen en gebruikerstips voor je producten en diensten voor de klant. Deze zelfservice middelen doen de indruk van een uistekende service alleen maar toenemen.

2) Ontwikkel een duurzame relatie gebaseerd op vertrouwen

Klantenbinding is in de eerste instantie vooral afhankelijk van het vertrouwen dat een klant je schenkt. Om de relatie duurzaam te maken en echt het hart van de klant te veroveren moet je naast een goede klantenservice aanbieden ook vertrouwen kunnen oproepen.
Dit doe je door regelmatig te communiceren tijdens zowel de aankoop (stuur een ontvangst van bestelling, een status update, etc) als daarna. Zorg dat de klant aan je denkt. Stuur bijvoorbeeld eens een SMS of e-mail voor de feestdagen, speciale aanbiedingen of om een tevredenheidenquête uit tevoeren. Ook kun je denken aan blogartikelen en een abonnement op de nieuwsbrief.

3) Bedank je klanten op gepaste wijze

Om de klant te kunnen binden moet die trouw ook gecompenseerd worden. Hoe logisch dit ook klinkt, het is gemakkelijk om over het hoofd te zien dat jouw bedrijf alleen kan bestaan dankzij hen.
Denk eens aan het geven van kleine relatiegeschenken zoals promotieartikelen (er zijn vele mooie bedrukte geschenken voor verschillende gelegenheden en ook voor jouw budget op bijvoorbeeld
Maxilia.nl) als bedankje. Of zet een fideliteitsprogramma op en stimuleer de klant om vooral bij jou te besteden (dmv een klantenkaart, korting, proefmonsters, enz.) Dit biedt je gelijk de gelegenheid om informatie over de klant te winnen die je weer kunt gebruiken bij de communicatie en om je aanbod af te stellen.

4) Geef je klanten het woord

Belangrijk bij de klantenbindingstrategie is de sociale media, want tevreden klanten zijn de beste ambassadeurs dus maak daar gebruik van. Geef mensen de ruimte om positieve ervaringen te delen met andere internetgebruikers. Op deze manier krijg je een goede reclame die je weinig kost, pertinent is en een grote impact heeft omdat het niet direct van jou komt.

Ook waarderen mensen vaak dat ze hun mening mogen uiten en dat ze deel uit kunnen maken van een echte gemeenschap. Dit gevoel versterkt dan weer de klantenbinding die weer helpt om nieuwe klanten over de streep te trekken!

5) Ontwikkel je aanbod

Ofwel, zorg dat je actief blijft; klantenbinding heeft een dagelijks onderhoud nodig. Naast het regelmatig communiceren,bereik je dit door het regelmatig updaten van je aanbod. Zorg dat producten en diensten goed aan blijven sluiten op de wensen van de klant doorregelmatig je aanbod te herzien.
Dit doe je efficiënt met de informatie die je hebt verzameld over je klant (gewoontes, voorkeuren, enz.) en aarzel ook niet om simpelweg hun eigen advies te vragen. Hierdoor voelen de klanten zich gehoord, betrokken en tevreden.

Conclusie

De eeuwige trouw veroveren van je klanten is lange termijnwerk waar veel zorg en aandacht aan besteed moet worden, om zowel het aanbod als de communicatie tot in de puntjes geregeld te hebben en de klant gemotiveerd te houden.

Over de Auteur

Maxilia.nl

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Jouw naam:


Jouw email:


Commentaar

Type de code over die je hieronder ziet (beveiliging tegen Spam en geautomatiseerde aanmeldingen)

Visual CAPTCHA


Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[294 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[111 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[94 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[66 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo