Wat moet ik kiezen? Brochure of magazine?
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Bigprint | Via Artikel Post
Gezien: 2012 |
Aantal woorden: 914 |
Datum: Mon, 28 May 2012 |
0 commentaar
Een magazine (ook tijdschrift genoemd) is een periodieke publicatie die per uitgave bestaat uit een bundeling van artikelen, ofwel redactionele inhoud. Een magazine kan betaalde advertenties bevatten. In andere gevallen wordt het tijdschrift volledig gefinancierd door de verkoopprijs of functioneert het als een communicatiemiddel aan leden en donateurs van een organisatie of bedrijf. De meeste tijdschriften steunen op een gemengde financiering op basis van advertenties en verkoop.
Traditioneel worden magazines en brochures op papier gedrukt. Er bestaan ook magazines die alleen in digitale vorm verschijnen. Een magazine onderscheidt zich van een brochure door de frequentie van verschijnen, door een inhoudelijke thematiek en door het hebben van een (commerciële) omslag.
In het algemeen hebben tijdschriften een vaste verschijningsfrequentie, bijvoorbeeld wekelijks, tweewekelijks, maandelijks of per kwartaal. Er zijn ook onregelmatig verschijnende tijdschriften. Meestal staat ook de oplage vaak vast, al besluiten uitgevers regelmatig meer exemplaren te laten drukken van bladen waarvan verwacht wordt dat ze het goed zullen doen, en vaak zijn magazines ook lang na de verschijningsdatum nog na te bestellen. Magazines zijn doorgaans verkrijgbaar in krantenwinkels en -kiosken. Lezers kunnen zich ook abonneren op magazines zodat ze deze rond de datum van verschijnen thuis bezorgd krijgen.
Uitvoering
Brochures en magazines kennen geen significant verschil. Alhoewel magazines 50/50 met gelijmde (pur) of geniete rug verschijnen is dat bij brochures meer met rugnieten, oognieten of wire-o verbinding. Het is maar net hoe de uitgever het blad wil uitgeven en hoe die let op het imago en het budget.
Met een lijmverbinding ontstaat er wel een hoekige rug die bij rugnieten, oognieten en wire-o verbinding niet voorkomt. Een dergelijke rug kan, in geval van aanzienlijke breedte, benut worden met een aparte opmaak. Dit geeft een professionele uitstraling. Maar veelal wordt de frontcover doorgetrokken over de rug.
Met een brochure is er geen rug. De omslag loopt door, middels 1 vouw. Bijkomstigheid hiervan is dat het binnenwerk, naarmate het aantal pagina's oploopt, naar buiten uit steekt. In het midden meer dan dichter bij de omslag. Bij alle drukkerijen wordt dit netjes nadien bijgewerkt middels schoonrijden maar dit resulteert in pagina's die in het midden niet meer het originele formaat hebben. Het zal niet snel opvallen maar toch kan dit voor uw uitgave van belang zijn.
Ander verschil is dat magazines met gelijmde rug voor grotere oplagen geschikt zijn en meestal ook pas vanaf 40 pagina's beschikbaar zijn waar brochures (geniet, ringverbinding) al vanaf 8 pagina's mogelijk zijn. Ook kennen magazines met gelijmde rug geen "Selfcover", wat betekent dat de omslag en het binnenwerk van hetzelfde papier (grammage) zijn. Met brochures zijn al die mogelijkheden er wel en zijn dus veel breder inzetbaar.
Verspreiding
Brochures en magazines verschijnen nog grotendeels op papier. Ze worden meestal gedrukt in katernen van 16 bladzijden, die dan geniet, geplakt of ingebonden worden. Bigprint kan al deze varianten voor u drukken.
De afgelopen twintig jaar onderging het geschreven medialandschap echter een opvallende verandering. Met name de digitale publicaties kennen een forse toename. Heel wat magazines worden tegenwoordig ook digitaal verspreidt. Ofwel via een e-magazine dat naar abonnees door gemaild wordt, ofwel via een interactieve websites waar ze online te bekijken zijn. Sommige magazines verschijnen nog altijd enkel op papier, andere enkel digitaal.
Magazines onderscheiden zich ook op het vlak van geografische verspreiding. Er zijn internationale tijdschriften, terwijl andere uitgaven enkel in één land of landsdeel verschijnen. Daarnaast heb je nog regionale tijdschriften die lokaal nieuws uit een bepaalde streek of gemeente brengen.
"Welke moet ik nu kiezen?"
Dat is geheel afhankelijk van uw smaak en budget. Wat wil u ermee bereiken? Wie is uw doelgroep? Wat is de oplage en inhoud? En wat is de financiële begroting voor deze uitgave?
Belangrijke speerpunten die goed uitgedacht moeten worden eer men een besluit neemt. Bigprint begrijpt dat het ondanks bovenstaande uiteenzetting en handgrepen het nog altijd moeilijk blijft. Neem dan met onze helpdesk contact op. Die kan u uitstekend uitleggen welke opties er zijn voor uw specifieke uitgave.
Over de Auteur
De auteur is de eigenaar van dit bedrijf die met zorg en bezieling het online drukwerk aanbod naar een hoger platvorm wil brengen. En dat begint bij Bigprint
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen