Hoe snel kan je sporten na zwangerschap? - Artikel Post - Artikel Marketing

Hoe snel kan je sporten na zwangerschap?

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: mib
Gezien: 177 | Aantal woorden: 462 | Datum: Tue, 7 Aug 2018 | 0 commentaar

Nadat je negen maanden langs de zijlijnen hebt moeten kijken, wil je graag wel weer een doorstart maken met de activiteiten die vóór je zwangerschap plaatvonden. Om weer topprestaties te kunnen leveren, is het belangrijk dat je lichaam weer compleet is hersteld van de lichaam trauma’s en stress dat een bevalling met zich mee brengt. Dit proces van herstel duurt ongeveer vier tot zes weken.

Waarom duurt het herstel zo lang?

Terwijl je zwanger was en minder actief kon zijn, heeft je lichaam hormonale veranderingen ondergaan. Hierbij heeft de nieuwe gewichtsverdeling invloed gehad op je spieren en gewrichten. Je buikspieren zijn verzwakt en uitgerekt en kunnen zelfs in het midden zijn uitgesplitst. Een verhoogde productie van het hormoon relaxine kunnen je gewrichten elastisch en minder stabiel maken. Al deze lichaamsverandering herstellen zichzelf weer in tijd.

Herstel en genezing van het lichaam

Veel van het lichaamsherstel wordt verricht in de vier tot zes weken na de bevalling. Mocht je een keizersnede hebben gehad, dan duurt het herstel twaalf weken of langer. Het relaxine hormoon blijft aanwezig gedurende de gehele herstelperiode. Daarom zou je tijdens je herstel rekening moeten houden met gewrichten die instabiel zijn, waardoor de kans op een blessure zeer aanwezig is. Mocht je willen sporten na zwangerschap is het raadzaam om hulp te zoeken met professionals op het gebied van zwangerschapstraining.

Binnen dagen na de geboorte, wordt sterk aangeraden om kegeloefeningen te doen om de bekkenbodem aan te sterken. Dit zorgt voor een het aansterken van de buikspieren en de onderrug. Lichte resistentietraining zorgt voor ervoor dat de belangrijkste spiergroepen en gewrichten alvast wennen aan het echt werk. Maar let erop dat je goed naar je lichaam moet luisteren en daarom niks moet overhaasten. Drink voldoende water en een verhoogde calorie inname dat je melkproductie ondersteunt. Het geven van de borst zou dus, met goede sportkleding, geen belemmering moeten zijn om het actieve leven weer nieuw leven in te blazen.



Over de Auteur

Energiek en fit tijdens en na de zwangerschap met onze outdoor workouts. Meld je nu aan voor een proefles!

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Jouw naam:


Jouw email:


Commentaar

Type de code over die je hieronder ziet (beveiliging tegen Spam en geautomatiseerde aanmeldingen)

Visual CAPTCHA


Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[308 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[112 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[101 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[66 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo