Weer lekker sporten na 6 weken vakantie - Artikel Post - Artikel Marketing

Weer lekker sporten na 6 weken vakantie

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: | Via Artikel Post
Gezien: 90 | Aantal woorden: 1024 | Datum: | 0 commentaar

Tijdens de zomervakantie nemen vele mensen even lekker vrij van de sportschool en de gezonde gewoontes zoals hardlopen en fietsen, een gezonde routine en met mate eten en drinken. Maar wanneer de zomer er weer op zit en het weer tijd is om te beginnen, kan dat echt even tegenvallen. Om te zorgen dat het begin van het schooljaar ook het begin van uw sportjaar is, volgen hier wat tips om weer lekker te beginnen na 6 weken vakantie:

Begin rustig aan

Allereerst, begin echt rustig aan met sporten om de cadans weer op te bouwen, zelfs wanneer u geen beginner bent in uw sport. Na 6 weken inactief (of minder actief) geweest te zijn kunt uw niet dezelfde sportprestaties leveren als wanneer u regelmatig sport. Uw lichaam zal even de tijd nodig hebben om weer te wennen aan meer beweging.

Dat betekent dat u het beste geleidelijk aan kunt beginnen en het volgens uw eigen ritme weer rustig op moet bouwen. Dit is trouwens ook de beste manier om blessures te voorkomen. Op deze manier zal u zich niet laten ontmoedigen en kunt u weer vlot uw prestaties van voor de vakantie oppikken.

In de praktijk betekent dit dat u wel zeker weer net zo vaak kunt gaan sporten als dat u deed voor de vakantie, maar dan met een verminderde intensiteit. Begin de eerste paar keer echt rustig aan, en merkt u dat het allemaal goed voelt, doe er een stapje bij. De kunst is om uw lichaam een uitdaging te geven zonder uw grenzen te overschrijden, dus stop vooral wanneer u pijn of ongemak voelt.

Een goede voorbereiding is het halve werk, dus vergeet vooral niet om een goede warming-up te doen voordat u aan uw sport begint. Op deze manier beperkt u het risico op blessures en spierpijn, die een goede sportroutine juist weer in de weg kunnen zitten. Denk eraan om voldoende water te drinken, of een isotone sportdrank. (Isotoon betekent dat er voor elke liter water ongeveer zo’n 60-80 gram suikers en een gram zout (of minder) aanwezig is, dus kijk goed op het etiket of maak het lekker zelf!) Dit voorkomt uitdroging en helpt uw spieren herstellen na het sporten.

Zoek uw sportkleding en materiaal eens goed uit

Om de motivatie er goed in te houden in het begin, helpt het om eens goed uw sportkleding en -materiaal uit te zoeken. Kijk eens naar de staat van uw kleding, de schoenen, het materiaal specifiek voor uw sport en zorg dat alles nog van een goede kwaliteit is. Misschien mogen sommige zaken wel eens vervangen worden, of mist u nog iets om met een nieuwe sport te beginnen. De winkels die sportkleding en -artikelen verkopen spelen er vaak slim op in dat veel mensen weer meer gaan sporten na de zomervakantie, en het is dan ook hèt moment om tegen een mooi koopje aan te lopen.

En wanner het u helpt om gemotiveerd te blijven, trakteer uzelf dan eens op nieuwe schoenen, of bijvoorbeeld een mooie sporttas. Op de website van Top Etiketten zijn mooie sporttassen te krijgen die u zelf kunt personaliseren met uw naam https://topetiketten.nl/gepersonaliseerde-tassen-en-cadeaus/4224-tas-sporttas.html#tab-selectors. Dit is niet alleen mooi, maar ook nog eens handig in de kleedzaal bij de sportvereniging of de sportschool.

Bouw weer een routine op

Bij het opbouwen van een routine in het sporten gaat het natuurlijk niet alleen maar om het sporten. Wat goed helpt is een gezonde levensstijl en goede gewoontes. Tijdens de vakantie bent u bijvoorbeeld vast wat later naar bed gegaan, en bleef u s ochtends wat langer liggen, of at u wat minder gezond vergeleken bij de rest van het jaar.

En wanneer u weer snel op uw topniveau wilt gaan sporten, zijn deze factoren toch wel belangrijk. Zorg voor vaste gezonde gewoontes, die het makkelijker maken om fit te blijven, zoals:

  • Zorg voor een goed slaapritme, waarbij u elke avond rond dezelfde tijd gaat slapen, voldoende uren slaapt en op dezelfde tijd opstaat.
  • Kijk eens naar uw voeding en zorg dat u de juiste dingen op het juiste moment eet. Dit zijn wat tips van een ervaren coach en onderzoeker op het sportblog fit.nl. En vergeet natuurlijk niet om voldoende te drinken.
  • Probeer ook buiten de trainingen en sportmomenten actief te blijven. Leg kleine afstanden lopend/op de fiets af in plaats van in de auto, neem de trap of neem uw lunchtrommel eens met u mee het park in tijdens de pauze om van een kleine wandeling en wat frisse lucht te genieten. Loop ook op het werk eens een rondje of doe wat yoga of stretchoefeningen zodat u niet de hele dag zit.

Conclusie

Na een pauze van 6 weken kan het in het begin lastig zijn om weer te gaan sporten. U bent niet meer in topvorm, hangt er misschien wat tegenaan, of bent juist zo enthousiast dat u te hard van streek loopt. Heb geduld met uzelf en bouw het rustig op, want daar heeft u op de lange termijn veel meer plezier van.



Over de Auteur

Beverly Duister is een professionele gym trainer en schrijver. Ze deelt graag tips over gezondheid en fitness. Deze keer kwam ze met een sportgerelateerd artikel en vertelde ze hoe ze zich moest voorbereiden voordat ze bij een sportclub ging.

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Jouw naam:


Jouw email:


Commentaar

Type de code over die je hieronder ziet (beveiliging tegen Spam en geautomatiseerde aanmeldingen)

Visual CAPTCHA


Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[393 geplaatste Artikelen] feed
Janwillemhar1990
[164 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[128 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[120 geplaatste Artikelen] feed
artikelplaatsen
[113 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo