BMW of Audi: waar wordt u het liefst in gezien?
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: geertwiersma | Via Artikel Post
Gezien: 1205 |
Aantal woorden: 495 |
Datum: Mon, 6 Jun 2011 |
0 commentaar
BMW en Audi zijn allebei Duitse merken die staan voor degelijkheid, comfort en uitstraling. En met een stevig prijskaartje. Volop overeenkomsten dus, maar wat zijn de belangrijkste verschillen? En in welk van de twee auto’s wordt u het liefst gezien?
Audi werd opgericht door August Horch en het had weinig gescheeld of het bekende automerk had ook Horch geheten. Gelukkig mocht deze hork van een naam niet gebruikt worden omdat een ander bedrijf al zo heette. Dus besloot men de naam letterlijk naar het Latijn te vertalen en zo werd Audi (“hoor”) geboren. Net als SEAT, Skoda en Lamborghini is Audi een volledige dochter van Volkswagen en het profileert zich als het luxemerk van de Duitse autobouwer. Het merk wordt dan ook vooral geassocieerd met grote, luxueuze auto’s. Toch zijn er ook kleinere, eenvoudigere Audi’s verkrijgbaar, zoals de Audi A1.
Audi’s concurrent Bayerische Motoren Werke AG, kortweg BMW, staat eveneens bekend als luxemerk dat grote, comfortabele auto’s produceert. Maar BMW maakt ook Mini’s en motorfietsen. Aan het begin van haar bijna 100-jarige bestaan maakte het bedrijf ook vliegtuigen (het logo symboliseert een draaiende propeller met blauwe lucht op de achtergrond), maar daar stopte het na de Eerste Wereldoorlog mee.
Beide automerken kunnen rekenen op een grote schare trouwe fans, die de betrouwbaarheid, het comfort en de prestaties van de auto’s op prijs stellen. De auto’s zijn niet goedkoop in de aanschaf, maar reparatiekosten zijn beperkt tot af en toe een band of een voorruit vervangen. Welk van de twee merken is het populairst?
Als we kijken naar Facebook, dan is de winnaar meteen duidelijk. Met 225 opgestoken duimen per 100.000 fans wint Audi het niet alleen van BMW, maar ook van andere toch niet onbekende namen zoals Justin Bieber en Lady Gaga.
Maar populariteit op Facebook vertaalt zich niet altijd in verkoopcijfers, vooral bij duurdere auto’s die populair kunnen zijn bij mensen die ze niet kunnen betalen. En verkoopcijfers is waar het uiteindelijk om gaat. Als we naar de verkoopcijfers van de afgelopen twintig jaar in Nederland kijken, zien we dat BMW vooral in de jaren 90 heer en meester was. Maar in 2002 en vooral 2003 kreeg het merk een gevoelige tik. Het marktaandeel kelderde van 2,49% naar 2,19%, terwijl dat van Audi juist steeg van 2,09% tot 2,35%. In 2010 verkocht Audi in Nederland 16.305 auto’s tegenover 14.097 van BMW.
Audi wint deze slag dus, maar de twee merken ontlopen elkaar weinig en er kan snel veel veranderen op de automarkt. Audi kan zeker nog niet tevreden achterover leunen.
Over de Auteur
Carglass® is de specialist op het gebied van HPX2®-ruitreparatie en autoruitvervanging. Elk jaar helpen we honderdduizenden automobilisten, 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen