De geschiedenis van Spyker
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: geertwiersma | Via Artikel Post
Gezien: 1507 |
Aantal woorden: 472 |
Datum: Wed, 26 Jan 2011 |
0 commentaar
De meest legendarische Nederlandse autofabrikant werd nieuw leven ingeblazen in 1999, toen het Spyker-merk opnieuw werd opgericht door Victor Muller en Maarten de Brujin - twee mensen die zich inzetten om de met kwaliteit en goede prestaties verbonden naam voort te zetten.
Spyker begon oorspronkelijk 130 jaar geleden in 1880, toen carrosseriebouwers Jacobus en Hendrik-Jan Spijker voertuigen begonnen te produceren in Nederland. Het beroemdste voertuig is de Gouden Koets die Koningin Beatrix nog altijd gebruikt in processies van het Nederlands Koningshuis. Na het initiële succes met voertuigen voor op de weg werd Spyker het meest bekend om zijn prestaties op luchtvaartgebied. Ze produceerden tijdens de Eerste Wereldoorlog vliegtuigen en vliegtuigmotoren voor andere landen.
Tijdens een turbulente maar prestigieuze geschiedenis, maakte Spyker naam voor zichzelf, zowel in binnen- als buitenland. Maar zelfs de uitkoop door Britse distributeurs kon de financiën van Spyker niet beschermen tegen de stijgende internationale concurrentie. Tegen de tijd dat het bedrijf in 1926 werd gesloten, waren er naar schatting slechts ongeveer 2.000 Spyker auto's geproduceerd.
Ondanks deze tegenslagen en een teleurstellend einde van het verhaal bleef de naam Spyker door de decennia heen verbonden met kwaliteit en betrouwbaarheid. Zodoende was het een natuurlijke keuze voor een nieuw ras van sportwagens die in Nederland worden geproduceerd, geïnspireerd door de geschiedenis. De nieuwe en verbeterde Spyker vestigde zich al gauw als een krachtige naam op het racecircuit- vooral bij de bouw van exclusieve auto's zoals de Spyker C8 en C8 Laviolette die de originele Spyker vliegtuigmotoren in veel gevallen als hun voorbeeld hebben.
In iets meer dan tien jaar is deze Nederlandse onderneming uitgegroeid tot een vaste favoriet van sportieve fans, evenals van een rijke klantenkring die zich aangepaste, exclusieve supercars van Spyker kunnen veroorloven voor hun eigen garages. Deze bolides worden hoogstwaarschijnlijk zeer gewaardeerde verzamelobjecten vanwege de kleine oplage. Van de D12 Peking-to-Paris Super SUV's werden er dit jaar slechts 100 gebouwd voor wereldwijde distributie. Dat betekent dat autoliefhebbers een flinke duit moeten betalen om er één in handen te krijgen en ook hoge premies kunnen verwachten Kosten Voorruit voor het vervangen van zeldzame onderdelen.
Spyker gaat een spannende tijd tegemoet met het nieuws dat het bedrijf de Zweedse autofabrikant Saab heeft gekocht. Spyker houdt hiermee nog een klassieke naam in leven en profiteert bovendien van de meer dan 1000 dealers die Saab over de hele wereld heeft. Zo is het onthullen van de volgende generatie van exclusieve voertuigen een stuk gemakkelijker.
Over de Auteur
Carglass® is de specialist op het gebied van HPX2®-ruitreparatie en autoruitvervanging. Elk jaar helpen we honderdduizenden automobilisten, 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen