De kosten van verkeersongevallen
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: geertwiersma | Via Artikel Post
Gezien: 1303 |
Aantal woorden: 630 |
Datum: Fri, 17 Jun 2011 |
0 commentaar
Zodra u in de auto stapt, bent u 2,2 miljoen euro waard. Dat is leuk om te weten en misschien vraagt u zich nu af: hoe en waar kan ik dat geld ophalen? Nou, dat kan dus niet. Dat geld is namelijk al aan u uitgegeven. Men heeft berekend dat het bedrag dat de overheid per jaar uitgeeft aan verkeersveiligheid, neerkomt op 2,2 miljoen euro per bespaard leven. Anders, en misschien wat cynischer gezegd: als u tijdens uw laatste autorit géén ongeluk kreeg, wat blijkt uit het feit dat u in levende lijve een artikel op internet aan het lezen bent, dan heeft dat de overheid 2,2 miljoen euro gekost.
Om tot dit soort conclusies te komen, is wel wat gegoochel met cijfers nodig. Auto’s worden veiliger, aan wegen wordt wel of niet gewerkt en vanwege de crisis moet u langer werken, waardoor u vermoeider achter het stuur kruipt. Ook het overheidsbeleid om alcoholmisbruik tegen te gaan staat in direct verband met het aantal verkeersdoden per jaar. Toch blijft het een interessante discussie: is 2,2 miljoen euro een bespaard verkeersslachtoffer waard? Zijn we bereid dat te betalen? En hoeveel willen we uitgeven aan mensen die een ongeval overleven, maar voor de rest van hun leven vanaf de nek tot aan de tenen verlamd zijn? Misschien hebben erg roekeloze mensen ons inmiddels wel 4,4 miljoen, of zelfs 6,6 miljoen euro of meer gekost!
Het SWOV – het Wetenschappelijk Bureau voor de Verkeersveiligheid – houdt cijfers bij in verband met dit soort zaken. De meest recente publicaties stammen uit 2009 en hebben betrekking op de jaren daarvoor. In 2008 bijvoorbeeld vielen er 750 verkeersdoden en werden 18.000 mensen na een ongeluk opgenomen in het ziekenhuis. Een nog veel groter aantal is jaarlijks betrokken bij een ongeluk, maar loopt daarbij geen of licht letsel op. Vaak is er wel materiële schade, en moet men dus een autoruit vervangen of een carrosserie uitdeuken. Daarnaast kan iemand die een indrukwekkend aantal botten breekt in het verkeer een poosje niet meer werken, wat productieverlies oplevert. Tenslotte hebben politie, justitie, ambulancebroeders, sleepbedrijven en verzekeraars hun handen vol aan al die ongelukken elke dag. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de files die achter een beetje gecompliceerd ongeval kunnen ontstaan, vol met mensen die een uurtje te laat gaan komen. De kosten van verkeersongevallen kunnen dus worden opgesplitst in medische, materiële, en immateriële kosten (zoals ‘verlies aan kwaliteit van leven’), afhandelingskosten en productieverlies.
Het laatste jaar waarin de kosten van verkeersongevallen op deze manier zijn berekend, was 2003. Men schatte het totaalbedrag in dat jaar op 12,3 miljard euro. Dodelijke slachtoffers hebben de maatschappij 2,6 miljard euro gekost, terwijl slachtoffers die hun crash overleefden maar wel in het ziekenhuis belandden, ons gezamenlijk 4,7 miljard euro kostten. De rest van de kosten gaan voornamelijk op aan materiële schade. Wie deze bedragen afzet tegen het aantal slachtoffers – 1.800 doden en 18.660 ziekenhuisgewonden in 2003 -, leert al snel dat een verkeersdode 2,4 miljoen ‘kost’, en een ziekenhuisopname met een krappe 2,5 ton wel afgedaan is. Verdeeld over 16 miljoen mensen valt dat dus allemaal nog best mee.
Als u de volgende keer dat u in de auto stapt en vol trots denkt: ik ben 2,2 miljoen euro waard, kijk dan eens opzij naar de persoon die naast u rijdt. Als u zichzelf tegen een boom rijdt, betaalt hij daar 15 euro voor. Dan toch maar weer met twee handen aan het stuur…
Over de Auteur
Carglass® is de specialist op het gebied van HPX2®-ruitreparatie en autoruitvervanging. Elk jaar helpen we honderdduizenden automobilisten, 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen