De populariteit van Triumph motoren in Nederland
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: geertwiersma | Via Artikel Post
Gezien: 1324 |
Aantal woorden: 488 |
Datum: Thu, 23 Jun 2011 |
0 commentaar
Suzuki, Honda en Yamaha behoren tot de belangrijkste motormerken in Nederland, maar het zijn lang niet de enige. Andere merken, zoals Kawasaki, Ducati, Aprilia en Triumph, zijn zeker ook de moeite waard.
Neem bijvoorbeeld het merk Triumph. Iedereen heeft er wel eens van gehoord. De meeste mensen denken bij het horen van de naam aan lingerie of aan motoren, maar over de details is bij het grote publiek weinig bekend.
Het motormerk Triumph vond zijn oorsprong in 1885, toen de Duitser Siegfried Bretmann fietsen importeerde uit Europa en vervolgens in Londen verkocht onder zijn eigen merknaam. Die merknaam was Triumph. Later begon het bedrijf zelf auto’s en motoren te produceren. Na een lange reeks naamsveranderingen werd het bedrijf in 1930 omgedoopt tot de Triumph Motor Company.
Tegenwoordig kennen we Triumph vooral van de motorfietsen, maar het bedrijf heeft ook een groot aantal auto’s geproduceerd, die vooral in Groot-Brittannië bekend waren. Voorbeelden zijn de Triumph Spitfire, een tweezits raceauto die voor het eerst op de markt verscheen in 1962, en de Triumph TR6. Vooral de auto’s van voor de Tweede Wereldoorlog zijn prachtige klassiekers waar menige verzamelaar en filmproducent zijn vingers bij aflikt. In 1981 werd de laatste Triumph-auto, de Acclaim, op de markt gebracht.
Het bedrijf Triumph bestaat al lang niet meer, maar het merk Triumph is nooit verloren gegaan. De Duitse auto- en motorfabrikant BMW werd eigenaar van de naam toen dat bedrijf het noodlijdende Rover, toen eigenaar van Triumph, overnam in 1994. Veel onderdelen en merken van Rover werden later afgestoten, maar BMW was er zeer op gebrand de naam Triumph te behouden. De Duitsers dreigden zelfs de hele deal af te blazen als Triumph niet zou worden behouden. En zo bleef het merk het lot van bijvoorbeeld Austin en Morris bespaard, tot grote opluchting van talloze motorfiets-enthousiastelingen.
In Nederland maakt de markt voor motorfietsen momenteel een moeilijke tijd door. Hoewel motorfietsen duidelijke voordelen hebben (bijvoorbeeld dat je gemakkelijk langs files kunt rijden of dat je niet bang hoeft te zijn dat iemand je autoruit intikt) zijn er ook nadelen. Een motor is bijvoorbeeld een stuk minder veilig dan een auto, en bij slecht weer zit je toch lekkerder in een voertuig met een dak. Ondanks de malaise doet Triumph het bijzonder goed in Nederland. Waar de meeste merken een forse teruggang van het aantal verkochte motorfietsen laten zien, doet Triumph juist een flinke sprong vooruit. In april 2011 verkocht Triumph 328 nieuwe motorfietsen, tegenover 211 een jaar eerder. Daarmee komt het merk gevaarlijk dicht in de buurt van naaste concurrent Kawasaki, dat in april 2011 354 motoren verkocht tegenover 433 een jaar eerder.
Over de Auteur
Carglass is de specialist op het gebied van HPX2¨-ruitreparatie en autoruitvervanging. Elk jaar helpen we honderdduizenden automobilisten, 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen