Kan een auto op water lopen?
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: geertwiersma | Via Artikel Post
Gezien: 1740 |
Aantal woorden: 474 |
Datum: Tue, 26 Apr 2011 |
0 commentaar
Verreweg de meeste huidige auto’s lopen op benzine of diesel. Dat heeft jarenlang prima gewerkt, maar sinds de jaren ‘70 is duidelijk geworden dat er toch enkele belangrijke nadelen aan kleven.
De tank van de auto volgooien is steeds meer een martelgang; wie kijkt er graag naar de teller van de pomp? De cijfers die daarop staan doen pijn aan de ogen en de portemonnee. Brandstof wordt steeds duurder en zelfs de wereldwijde kredietcrisis heeft daar maar weinig aan kunnen veranderen. Daarnaast zijn we voor onze brandstof afhankelijk van olieproducerende landen, die ons vaak niet al te gunstig gestemd zijn. En dan hebben we het nog niet eens over de verschillende milieuaspecten van ons brandstofgebruik.
Zou het niet mooi zijn als verbrandingsmotoren op water konden lopen? Dan zouden de hierboven genoemde nadelen als sneeuw in een broeikas verdwijnen. De tank volgooien kan op de eigen oprijlaan met een simpele tuinslang.
Dat klinkt te mooi om waar te zijn, zou je zeggen. Maar toch zijn er mensen en organisaties die zeggen dat het mogelijk is. Al in de jaren ‘70 kwam de Amerikaan Stanley Meyer met het idee van waterbrandstofcellen. In die cellen werd water door middel van elektrolyse opgesplitst in waterstof en zuurstof, genoeg om een verbrandingsmotor aan het draaien te krijgen.
Over de vraag of de uitvinding legitiem is, zijn de meningen verdeeld. Sceptici zeggen dat de waterbrandstofcellen, een perpetuum mobile, de wetten van de natuurkunde negeert en daardoor niet mogelijk is. Volgens voorstanders werd Meyer tegengewerkt (en uiteindelijk zelfs vermoord) door de invloedrijke olie-industrie en belanghebbers in de Amerikaanse overheid.
Als het niet kan met gewoon leidingwater, dan is er altijd nog zeewater. De Amerikaanse uitvinder John Kanzius werkte aan een manier om kanker te genezen en ontdekte per ongeluk dat zout water brandbaar is met radiogolven. Zou dit dan het einde zijn van onze brandstofproblemen? Niet helemaal. Om het zoute water te ontsteken, zijn sterke radiogolven nodig, en het opwekken daarvan kost energie. De energie die wordt gewonnen uit het brandende water is niet genoeg om de ontsteker én de auto aan te drijven.
Voorlopig is een regelmatige rit naar het benzinestation dus nog onontkoombaar. Al komen er ook steeds meer hybride en elektrische auto’s op de markt. Misschien dat we daar onze hoop op moeten vestigen om van onze afhankelijkheid van olie af te komen.
Klik hier als u behalve uw soort brandstof ook uw autoruit wilt vervangen.
Over de Auteur
Carglass® is de specialist op het gebied van HPX2®-ruitreparatie en autoruitvervanging. Elk jaar helpen we honderdduizenden automobilisten, 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen