Veiligere bussen met richtlijn code 95
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: code-95 | Via Artikel Post
Gezien: 998 |
Aantal woorden: 532 |
Datum: Fri, 10 Jun 2011 |
0 commentaar
Elke keer dat u aan boord van een bus gaat, is de controle van uw veiligheid overhandigd aan de buschauffeur en de busmaatschappij. Buschauffeurs moeten een uitgebreide opleiding ondergaan en regelmatig nageschoold worden volgens richtlijn code 95, voordat ze worden toegestaan om te rijden en om te voorkomen dat passagiers in gevaar komen. Echter, Bus ongelukken treden nog steeds op om verscheiden redenen.
Zelfs met een professionele opleiding, kan de bus bestuurder nog steeds fouten maken. Bovendien, als een busmaatschappij haar bussen en bijbehorende apparatuur niet goed onderhoud, zet ze zijn passagiers in gevaar, ongeacht hoe veilig de bestuurder is. Daarom is er in 2008 een Europese richtlijn aangenomen die de veiligheid verbetert van bus passagiers en andere deelnemers die betrokken zijn. Deze code 95 richtlijn, verplicht buschauffeurs buiten de basiskwalificatie, ieder 5 jaar een nascholing te volgen.
Bus ongelukken
een bus ongeluk kan gepaard gaan met alleen de bus (eenzijdig), of er kunnen andere voertuigen of voetgangers betrokken zijn. Elk jaar worden er over heel Europa duizenden bus ongevallen gemeld, wat resulteert in veel gewonden en doden. Een busongeluk kan worden veroorzaakt door een verscheidenheid aan redenen, waaronder:
Het falen van de bus onderdelen, er kan bijvoorbeeld een mechanische storing optreden als een bus oud, niet is onderhouden na verloop van tijd of niet goed gerepareerd is. Sommige onderdelen zijn van slechte kwaliteit door overmatig gebruik, of omdat ze verkeerd zijn ontworpen en vervaardigd.
Fouten van de buschauffeur, een touringcar chauffeur die verre reizen naar het buitenland maken, kunnen last krijgen van vermoeidheid en maken daardoor vermijdbare fouten. Regelmatig worden er ongelukken gemeld waarbij een touringcar uit de bocht gevlogen is en in een ravijn beland. Stadsbuschauffeurs kunnen fouten maken in het verkeer, die uiteindelijk eindigen in een ongeval.
Andere roekeloze chauffeurs. Het gedrag van andere automobilisten kan de kans op een ongeval verhogen. Bestuurders van personenauto's proberen vaak met gevaarlijk snelheid om een bus in te halen. Busongelukken zijn zeer gevaarlijk voor de bus inzittenden, omdat bussen een aanleg hebben om te kantelen en omdat veel passagiers geen veiligheidsgordel dragen.
Verplichte nascholing chauffeurs volgens code 95.
Vanwege de grote omvang en het gewicht van bussen, is het moeilijk voor hen om snel te stoppen. Vanwege dit, vormen ze een belangrijk risico bij het rijden in het verkeer. Als een auto voor hen hard moet remmen, kan de bus er achter soms niet in staat zijn om op tijd te stoppen. Op dezelfde wijze, kan een buschauffeur een voetganger over het hoofd zien en niet op tijd tot stilstand komen. Om de veiligheid te verbeteren is er in Europa, richtlijn code 95 ingevoerd. Deze moet ervoor zorgen dat ieder 5 jaar een nascholing chauffeurs gevolgd wordt. Hierbij kan er gedacht worden aan Eerste Hulp-cursus en het nieuwe rijden. Deze bevorderen de verkeersveiligheid, en daarmee de veiligheid van de inzittenden en de omstanders.
Over de Auteur
Een veteraan in alles omtrent transport, die graag op deze weg u wat mee wil geven over het werk en wetgeving van deze sector
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen