De Duitse auto-industrie en zijn kracht
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: JuliaWeb | Via Artikel Post
Gezien: 1111 |
Aantal woorden: 628 |
Datum: Thu, 22 Nov 2012 |
0 commentaar
Laat niemand zeggen dat het met de Duitse auto-industrie slecht gaat. Het ene verkooprecord volgt het andere, 26.000 nieuwe banen in een jaar. Concurrenten door heel Europa vrezen voor banenverlies, vele zijn zelfs bang voor fabriekssluitingen. Veel auto’s zijn Duitse auto’s, hoewel zij er niet zo uitzien. Het beste voorbeeld hiervan is een nieuw voertuig van een Indiaas concern. Deze firma bouwt een kleine en veelbelovende auto tegen een zeer aantrekkelijke prijs. Wie had dat ooit gedacht? Auto’s uit India veroveren de wereldmarkt, eigenlijk, een Indiaas-Duitse auto verovert de wereldmarkt. De baas van het concern heeft inmiddels laten doorschemeren dat meer dan 30% van de onderdelen van zijn voertuig van Duitse leveranciers komt.
Daar gaat het hier verder niet om, dit voertuig is slechts één voorbeeld voor de kracht van de internationale auto-industrie. Kort geleden merkte de president van de auto-industrievereniging, Matthias Wissmann, op tijdens een conferentie in Berlijn: “Wij kunnen niet alleen premiummodellen bouwen, maar ook kleine.” Men kan niet anders zeggen dan dat de internationale automakers samen met hun leveranciers produceren wat de transportbanden leveren. Overal voegen zij iets toe: verkoop, omzet, winst en personeel. Het meest verbazingwekkende is nog het feit dat overal steeds meer autofabrikanten in een neerwaartse spiraal terecht komen. Slechts weinig ondernemingen zijn zo ingesteld en hebben het geluk om een inspirerend, nieuw model in productie te hebben, zoals de infiniti fx.
Wie een zulk innovatief voertuig op de markt kan zetten, kan zich gelukkig prijzen. De Duitse autofabrikanten hebben meerdere succesnummers gelijktijdig in huis, van stadsauto via cabrio tot luxe limousine. Dit is een van de redenen waarom de Duitse autofabrikanten in de eerste vier maanden van dit jaar met 6% tot 121 miljard Euro konden groeien. Tegelijkertijd steeg het aantal medewerkers met 4% tot 736.000. De benutting van productiecapaciteit in de fabrieken bedraagt 90% met, vooralsnog, overwegend goede vooruitzichten. In totaal rekent Wissman wereldwijd op 13,5 miljoen nieuwe Duitse auto’s. Dit roept de vraag op wat de Duitse economie in internationaal opzicht zo sterk maakt, dat men lachend de ene na de andere concurrent inhaalt.
Een van de belangrijkste redenen is zonder meer de brede scala aan modellenen de kwaliteit van de leveranciers. Daarnaast valt het op dat vooral de premiummodellen buitenproportioneel bijdragen aan de omzetstijgingen. Naast de SUV modellen zijn er nog maar zeer weinig modellen, die in deze sector kunnen concurreren qua kwaliteit en prijs. Daarbij speelt ook mee dat een bedrijf met de hoogwaardige limousines bij lange na niet zo gevoelig is voor crises, als de massamarkt. Ondanks alle donkere wolken aan de hemel is de vraag naar goed uitgeruste, sterke en grote voertuigen geenszins ingezakt, eerder het tegenovergestelde. Daarnaast ligt de marge bij deze voertuigen natuurlijk aanzienlijk hoger dan bij kleine auto’s. Men kan inmiddels zeker zeggen dat de Duitse auto-industrie duidelijk de Champions League van de autofabrikanten domineert. Zij bezit 80% van de wereldmarkt, voor de rest van de wereld blijft 20% over. De wereldwijde aanwezigheid draagt hieraan zeker bij. De Duitse concerns zijn, anders dan hun concurrenten uit Frankrijk of Italië, al tientallen jaren deels actief in alle delen van de wereld, waaronder ook op de belangrijkste markten (China en de Verenigde staten), en zijn dan ook nog eens succesvol.
Over de Auteur
Julia Web - Web reporter for various subjects
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen