De geschiedenis van de Peugeot 107 - Artikel Post - Artikel Marketing

De geschiedenis van de Peugeot 107

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: rolfverhaar
Gezien: 1066 | Aantal woorden: 505 | Datum: Wed, 9 Nov 2011 | 0 commentaar

De Peugeot 107 is nu al ruim zes jaar niet weg te denken uit ons straatbeeld. Het minuscule wagentje is populair in de stad, want het is voordelig, betrouwbaar en gemakkelijk te parkeren. Waar komt deze auto vandaan en is het eigenlijk wel een “echte” Peugeot?





Vraag aan een liefhebber wat nou een échte typische Peugeot-auto is, en u hoort gegarandeerd het nummer 205 uit de jaren 80 voorbij komen. Met dat legendarische model maakte Peugeot, tot dan toe vooral bekend van grote logge bakbeesten, naam op de markt voor kleine auto’s. Zeker de GTi-uitvoering is uitgegroeid tot een echte klassieker. De Peugeot 205 werd van 1983 tot 1998 geproduceerd, maar liefst 15 jaar. Maar in de jaren 90 werden auto’s in het B-segment langzaam maar zeker een maatje groter. De volgende auto in de 20-serie, de 206, zou aanzienlijk groter worden dan de 205. Maar de behoefte aan kleinere auto's bleef overduidelijk bestaan. Dus moest Peugeot voor de volgende kleine auto een nummertje achteruit.

Peugeot - zoals vanouds niet te beroerd om te goochelen met cijfers rondom een centrale nul - besloot de volgende kleine auto 106 te noemen. Die auto was iets kleiner dan de 205, maar zette de trend van rijgenot en wegligging waar de 205 beroemd om was voort in een moderner jasje. Ook de 106 was een groot succes voor de Franse autobouwer en het model bleef maar liefst 13 jaar in productie.

Maar ook voor de 106 viel uiteindelijk het onvermijdelijke doek en werd het tijd om een nieuwe auto met een nieuw nummer uit te brengen. Net als voor de 106, die een parallel had in de Citroën Saxo, sloeg Peugeot de handen ineen met zusterbedrijf Citroën. Maar bijzonderder was dat voor dit model ook werd samengewerkt met Toyota.

En zo hebben we nu drie auto’s die op wat details na eigenlijk hetzelfde zijn: de Toyota Aygo, de Citroën C1 en de Peugeot 107. Franse joi-de-vivre gecombineerd met Japanse degelijkheid voor de positief ingestelde mens. Of Franse gammelheid gecombineerd met Japanse saaiheid voor de wat minder positief ingestelde mens. Al deze drie modellen worden sinds 2005 gebouwd in dezelfde fabriek in Tsjechië.

De 107 heeft concurrentie van de Fiat 500, de Ford Ka, en de Hyundai i10. Toch was de Peugeot in augustus 2010 de best verkochte auto van Nederland. Dat is vijf jaar na de introductie helemaal niet verkeerd, zeker als je bedenkt dat de Citroën C1 en Toyota Aygo daarbij niet eens zijn meegeteld.

Zoekt u een auto die praktisch, zuinig, makkelijk te besturen is en waar je behalve af en toe een band verwisselen of een autoruit vervangen geen kind aan hebt, dan is de Peugeot 207 zeker een overweging waard.

Over de Auteur

Carglass® is de specialist op het gebied van HPX3®-ruitreparatie en autoruitvervanging. Elk jaar helpen we honderdduizenden automobilisten, 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar.

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Jouw naam:


Jouw email:


Commentaar

Type de code over die je hieronder ziet (beveiliging tegen Spam en geautomatiseerde aanmeldingen)

Visual CAPTCHA


Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[291 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[110 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[94 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[66 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo