De hoogste snelheidsbekeuringen ooit
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: geertwiersma | Via Artikel Post
Gezien: 5709 |
Aantal woorden: 406 |
Datum: Mon, 21 Feb 2011 |
0 commentaar
U rijdt ‘s avonds laat over de A1 met een muziekje op de radio. Het is rustig op de weg, dus u kunt lekker ontspannen rijden. Uw gedachten dwalen af naar... *flits*... flitspalen. Geschrokken kijkt u op de kilometerteller. 20 kilometer per uur te hard. Dat komt u duur te staan. Al snel glijdt de gehate envelop door de bus. Of u even wilt betalen.
Niemand krijgt graag een snelheidsbekeuring, zou je zeggen. Maar sommigen lijken er geen genoeg van te kunnen krijgen. De boete voor de grootste snelheidsovertreding ooit werd uitgeschreven in de Amerikaanse staat Texas. Een Koenigsegg CC8S reed maar liefst 390 kilometer per uur waar 120 was toegestaan.
De Brit Daniel Nicks draaide zelfs zes weken de bak in nadat hij in 2000 werd betrapt op het rijden van 280 kilometer per uur op zijn motor. En het kostte hem ook zijn rijbewijs.
In landen als Finland, Zwitserland en Duitsland kan de hoogte van verkeersboetes flink oplopen. In die landen is het bedrag namelijk gebaseerd op de hoogte van het inkomen van de overtreder. Het is dan ook geen verrassing dat de hoogste boetes zijn uitgedeeld in zulke landen. Zo moest een Zwitserse automobilist die 100 km/u reed waar 50 km/u was toegestaan een slordige twee ton ophoesten. In 2002 moest Nokia-directeur Anssi Vanjoki een boete van 100.000 euro betalen.
De duurste snelheidsovertreding vond echter dichter bij huis plaats. Een twintigjarige Rotterdammer reed in zijn woonplaats 160 kilometer per uur waar 80 was toegestaan. De politie nam zijn rijbewijs én de auto van zijn vader, waar hij in reed, in beslag. Het betrof heel toevallig de duurste auto ter wereld: een Bugatti Veyron 16.4, een auto met een prijskaartje van een miljoen euro. Vader was niet blij.
Maar de kosten van te hard rijden laten zich niet alleen uitdrukken in geld of in de reparatie van autoruiten of blikschade. Naar schatting speelt snelheid een rol bij 30% van alle ongevallen op de weg. Hoe hoger de snelheid, hoe groter de kans op een ernstige afloop van zo’n ongeval. Dan toch maar liever een envelop door de deur.
Over de Auteur
Carglass is de specialist op het gebied van HPX2®-ruitreparatie en autoruitvervanging. Elk jaar helpen we honderdduizenden automobilisten, 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen