De kleinste productieauto ooit - Artikel Post - Artikel Marketing

De kleinste productieauto ooit

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: geertwiersma
Gezien: 1027 | Aantal woorden: 456 | Datum: Fri, 14 Jan 2011 | 0 commentaar

Je breekt er geen snelheidsrecords mee en erg lekker rijdt hij niet. Je kunt er de kinderen niet mee naar school brengen. Boodschappen doen gaat misschien nog, maar neem dan niet meer dan een brood en een pak melk mee. Meer past er niet in. Maar uw parkeerproblemen behoren tot het verleden.

De Peel P50 is de kleinste auto die ooit is gebouwd. Hij werd tussen 1962 en 1965 gemaakt door de Peel Engineering Company op het Britse eiland Man. Een groot succes wat het niet: het voertuig was oncomfortabel, onstabiel en gevaarlijk. Er werden uiteindelijk ook maar 50 stuks gemaakt.

Toch had de auto een paar belangrijke voordelen. Zo was parkeren een fluitje van een cent, want het minuscule voertuig liet zich in de kleinste gaten murwen. Mocht er zelfs voor de P50 geen parkeerruimte beschikbaar zijn, dan was de auto licht genoeg om hem mee te nemen.

In het BBC-programma Top Gear bewees de boomlange presentator Jeremy Clarkson dat deze auto geschikt is voor alles. Nadat hij met de nodige moeite plaats had genomen in de auto, reed hij ermee naar het werk, nam de lift en woonde een vergadering bij. Hij noemde het ‘het summum van persoonlijke mobiliteit’.

Een ander voordeel was de prijs. De P50 was namelijk uiterst goedkoop in de aanschaf (199 Britse pond), brandstofverbruik en onderhoud. Het besturen van een P50 was naar verluidt goedkoper dan lopen. Hij had maar één koplamp en drie wielen, dus waren er maar weinig onderdelen die regelmatig moeten worden vervangen. Zelfs een krik was niet nodig, want je kon hem gewoon op z’n zij leggen. Andere overbodige luxe-kenmerken die de Peel P50 moest ontberen, waren richtingaanwijzers en een achteruitversnelling. Gelukkig beschikte hij wel over een handvat waarmee de bestuurder de wagen kon optillen en in de gewenste positie plaatsen. Ondanks zijn formaat heeft de auto daarnaast vier ruiten waarvan er één open kan, dus bestaat de kans dat af en toe de voorruit moet worden vervangen.

Ondanks het uitblijven van commercieel succes, kreeg de P50 enkele opvolgers. De Peel Trident, met zijn futuristische koepeldak, was de eerste. Ook deze sloeg niet aan bij het grote publiek. De elektrische versie van de P50, die in 2010 op de markt kwam, had een topsnelheid van 16 km/u en een prijskaartje van 12.499 pond. Er rolden dan ook maar 50 wagentjes van de band.

 



Over de Auteur

Carglass is de specialist op het gebied van HPX2®-ruitreparatie en autoruitvervanging. Elk jaar helpen we honderdduizenden automobilisten, 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar.

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Jouw naam:


Jouw email:


Commentaar

Type de code over die je hieronder ziet (beveiliging tegen Spam en geautomatiseerde aanmeldingen)

Visual CAPTCHA


Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[308 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[112 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[102 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[66 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo