De Lexus CT 200h - de luxueuze hybride
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: rolfverhaar | Via Artikel Post
Gezien: 1143 |
Aantal woorden: 501 |
Datum: Thu, 26 May 2011 |
0 commentaar
Nog niet zo lang geleden was de keuze aan hybride auto’s vrij beperkt. Behalve de Toyota Prius viel er niet zo gek veel te kiezen. Het grote probleem met de Prius: veel mensen vinden hem niet erg mooi. Hij lijkt een beetje op een Citroën uit de jaren ‘80, maar dan op z’n Japans.
Nu brandstofprijzen en veel huishoudboekjes steeds verder tegenovergestelde kanten op groeien, zien steeds meer fabrikanten het nut van hybride auto’s in. Vreemd genoeg blijven Europese merken daarin wat achter en zijn fabrikanten zoals het Amerikaanse GM veel actiever op dit punt. En dat terwijl brandstofprijzen in de Verenigde Staten een fractie van die in Europa zijn. Maar de meeste hybride voertuigen blijven uit Azië, en dan met name Japan, komen.
Voorlopig is de Prius nog wel even dé hybride auto op de weg. Maar er is goed nieuws voor wie wel wil profiteren van de zuinigheid van de Prius maar zich niet aangetrokken voelt tot de vormgeving van deze auto: de splinternieuwe Lexus CT 200h.
Lexus is het luxemerk van Toyota en de CT 200h is een Prius in Lexuskleren. De twee auto’s zijn gebaseerd op hetzelfde Japanse platform, maar de Lexus is vanaf de voorbumper via de autoruiten tot aan de uitlaat opnieuw vormgegeven. Dus in tegenstelling tot de Prius is de CT 200h een aantrekkelijk uitziende auto - enigszins sportief zelfs - met een mooi typisch Japans interieur en fijne stoelen. Hij heeft alle voordelen van de Prius: de typische Toyota-degelijkheid en -betrouwbaarheid, zuinigheid en accu’s die 15 jaar meegaan. Optrekken en door de stad rijden op de elektrische motor gaat nagenoeg geluidloos, en dat brengt een extra gevoel van comfort en luxe met zich mee.
Behalve aan de vormgeving heeft Lexus ook aandacht besteed aan het rijgedrag van deze auto. Die is stukken beter dan de wat gevoelloze Prius. Hij ligt lekker in de bocht en hoewel de auto - net als elke hybride - niet verkrijgbaar is met een handmatige versnellingsbak, heb je met deze auto niet gevoel dat je een vorkheftruck bestuurt.
Maar wanneer er iets harder wordt gereden, komt de 1.8-benzinemotor op gang, en dan is het gedaan met de rust. Deze motor maakt een onprettig, wat schraperig geluid en zit er niet veel meer enthousiasme in dan in een wasmachine.
Qua cijfers zit het met deze auto wel goed. Vijfentwintig kilometer op één liter benzine, vrij van wegenbelasting en 14% bijtelling. Dat maakt deze Lexus interessant als leaseauto, maar ook een goede keuze voor wie graag een luxe-auto rijdt zonder dat dit al te veel kosten met zich meebrengt.
Over de Auteur
Carglass® is de specialist op het gebied van HPX2®-ruitreparatie en autoruitvervanging. Elk jaar helpen we honderdduizenden automobilisten, 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen