De werking van een tractiebatterij
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: artikelplaatsen | Via Artikel Post
Gezien: 450 |
Aantal woorden: 431 |
Datum: Tue, 30 Jul 2019 |
0 commentaar
In de logistiek maken bedrijven er massaal gebruik van: de tractiebatterij. Toch weten we eigenlijk maar weinig over de werking ervan. Wat is een tractiebatterij precies? En hoe ziet deze er van binnen uit? Het zijn stuk voor stuk interessante vragen die een antwoord verdienen. In deze blog beantwoorden wij ze dan ook graag.
Wat is een tractiebatterij?
Iedere heftruck maakt er gebruik van: tractiebatterijen. Maar waar bestaan deze enorme energiebronnen eigenlijk uit? Een tractiebatterij is eigenlijk niet meer dan een container met daarin een aantal losse cellen. Laatstgenoemden worden door opvulplaten vastgeklemd en van elkaar gescheiden. Deze platen zorgen tevens voor verkoeling. Naast een energiebron heeft de tractiebatterij een tweede functie. Bij heftrucks dient het namelijk als tegengewicht. Zo kantelt dit transportmiddel niet makkelijk bij het vervoeren van waar.
De spanning van een batterij
De spanning van een tractiebatterij is afhankelijk van de hoeveelheid cellen. Dit zijn lange, smalle containers met elk een spanning van twee volt. Doordat de cellen in een serie met elkaar geschakeld zijn, kunnen de voltages hiervan bij elkaar opgeteld worden. Deze som bepaalt de totale spanning van de tractiebatterij. Schaf je bijvoorbeeld een variant met een spanning van 24 volt aan? Dan bestaat deze uit 12 individuele cellen van elk 2 volt. Naast deze spanning, komen ook de volgende veel voor: 36, 48, 72, 80 en 96 volt.
Hoe een batterij opgebouwd?
In het geval van een tractiebatterij worden de cellen vaak in serie met elkaar geschakeld. Deze bestaan op hun beurt weer uit verschillende platen. Deze kunnen negatief of positief geladen zijn. Hierbij zijn de negatieve platen altijd in de meerderheid. Deze platen bestaan uit een loden rooster en een elektrolytvloeistof. Een positieve plaat bestaat daarentegen uit loden staafjes met daaromheen een poreus materiaal. In de ruimte tussen de buizen bevindt zich een pasta van looddioxide.
Het chemische proces
Wanneer een tractiebatterij zich ontlaadt, vindt er een chemische reactie plaats. Dit komt doordat stoffen uit de negatieve en de positieve platen met elkaar in aanraking komen. Het elektrolyt van de negatieve vloeistof bestaat uit water en zwavelzuur. Dit laatste reageert met de looddioxide en het lood van de positieve plaat. Er ontstaat loodsulfaat en er blijft water over. Het tegenovergestelde gebeurt wanneer de tractiebatterij weer wordt opgeladen.
Over de Auteur
Specialist in het ontwikkelen en regeneren van tractiebatterijen
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen