Door nieuwe technologie minder uitstoot van gassen bij koel/vries trucks.
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: PeterHoum | Via Artikel Post
Gezien: 546 |
Aantal woorden: 597 |
Datum: Wed, 5 Aug 2015 |
0 commentaar
Er is de laatste tijd al veel vooruitgang geboekt op het gebied van accu’s die elektriciteit kunnen opslaan en de drijfveer zijn van motoren. Deze zijn heel populair bij consumenten en dan heb ik het vooral over elektrische auto’s bij consumenten. De reden dat ze zo populair zijn is omdat ze goedkope ‘brandstof’ hebben ,ze hoeven namelijk alleen maar opgeladen te worden. Een andere reden is een lage uitstoot van gassen, hierdoor kunnen landen ook makelijker doelstellingen halen in verband met de uitstoot van gassen.
Laten we het nu eens over koel/vries trucks. Hier zorgt gedateerde technologie nog steeds dat er heel veel koolstofdioxide en andere schadelijke uitlaatgassen worden losgelaten. Hulpmotoren genoemd, werken ze voornamelijk op diesel en ze zorgen ervoor dat het koelingssysteem in koel/vries trucks blijft werken. Koel/vries trucks transporteren van melk tot medicijnen, dus bijna alles. En ze zijn zeer ongereguleerd.
Dearman, een brits bedrijf wil het probleem gaan oplossen met een geheel nieuwe motor, voortkomend uit cryogene technologie. Cryogeen betekent letterlijk koudmakend. Ze willen letterlijk hele koude temperaturen om het vervuilingsprobleem op te lossen.
De Dearman motor gebruikt stikstof die vloeibaar wordt opgeslagen op een temperatuur van -196 graden celsius. Deze hele koude vloeistof wordt deels gebruikt om te koelen van bijvoorbeeld een koelcompartiment. Maar het kan ook een hulp motor voortdrijven die bijvoorbeeld helpt met processen zoals het rondpompen van warmtewisselingsvloeistof. De stikstof wordt dan toegestaan om van een vloeistof naar een gas op te warmen, waardoor hij 710 keer zo groot wordt. Deze uitbreiding drijft dan de zuigers voor. Dit is een beetje vergelijkbaar met stoommachines. De enige uitstoot zal dan stikstof zijn, waar de atmosfeer al voor 78% uit bestaat.
Zou dit mogelijk kunnen zijn? Volgens veel experts zal dit niet mogelijk zijn, want er komt veel te veel bij kijken. Denk bijvoorbeeld als stations langs de weg, waar stikstof bijgevuld kan worden. Het zou gewoon niet rendabel zijn.
De ontwikkeling is tijdig. De vraag naar voedsel is snel aan het groeien, terwijl er in de ontwikkelde landen ook steeds meer de focus ligt op het zo weinig mogelijk verspillen van voedsel. Op dit moment is 30-40% van het voedsel na de oogst verloren voordat het de markt heeft bereikt, dit omdat er te weinig voedsel gekoeld kan worden.
Dit is acuut nodig in de landen die op dit moment aan het ontwikkelen zijn. Kijk bijvoorbeeld naar India. India verliest op dit moment ongeveer 13 miljard dollar per jaar aan vers voedsel. India heeft ongeveer 10000 koel/vries transport units, terwijl het er eigenlijk 170000 nodig heeft, om alles van de boerderij naar de stad te transporteren.
De eerste koel/vries trucks met cryogene koeling zullen deze herfst het eerste op de weg zijn in Londen. Gevolgd door kleine testen in Engeland, Spanje en Nederland. Tegen het einde van het volgende jaar zullen ze ook testen gaan uitvoeren in India en California.
Over de Auteur
Beginnen blogger die blogt over transport/trucks-gerelateerde onderwerpen.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen