Gaten in de weg: meer dan alleen beren op de weg?
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: geertwiersma | Via Artikel Post
Gezien: 1103 |
Aantal woorden: 551 |
Datum: Wed, 16 May 2012 |
0 commentaar
“Vroegah had je nog geen drempels, alleen kuilen!” Deze geweldige zin, afkomstig uit een oude reclame voor een bekend sausenmerk, zal nog steeds velen door het hoofd spoken wanneer het gaat over de staat van het Nederlandse wegennet. En hoewel deze grap natuurlijk vooral werkt vanwege de dubbele bodem, valt het te bezien of die kuilen van “vroegah” inderdaad echt zoveel beter waren en of een slecht wegdek überhaupt wel tot het verleden behoort.
Volgens een recente opiniepeiling van TNS-nipo in opdracht van Bouwend Nederland vreest 6 op de 10 Nederlanders de regionale wegen. En wie een minuutje over heeft om via de bekendere zoekmachines naar websites te speuren met termen als “asfaltschade melden” of “gat in de weg” vindt verschillende digitale meldpunten om dit euvel onder de aandacht te brengen. Maar is dit kleinzerigheid van de Nederlandse autobestuurder of is er hier echt iets aan de hand?
In België is het de aantal schadeclaims wegens slecht wegdek de laatste tijd tot ongekende hoogte gestegen en hoewel er in Nederland nog geen harde records gebroken zijn, lijkt ook bij ons de hoeveelheid schade op te lopen. De oorzaak hiervan is tweeledig: ten eerste waren de afgelopen paar winters vrij streng, wat zijn tol eist op de kwaliteit van de wegen. Daarnaast zorgt de economische recessie ervoor dat de verschillende wegbeheerders vaak bezuinigen op onderhoud. Het lijkt er in ieder geval op dat schade door slechte asfaltering meer is dan alleen een overtrokken klacht.
Dat brengt ons op het volgende punt: wie is er eigenlijk aansprakelijk? Dat is in principe altijd de wegbeheerder, maar gezien het feit dat dit maar liefst vier verschillende instanties kunnen zijn (het Rijk, de Provincie, de gemeente en zelfs het Waterschap) is dit niet altijd duidelijk. Bovendien blijkt zo’n 80% van de claims te worden afgewezen, wat dan weer komt doordat er bij veel schade sprake is van overmacht. Zaken die in Engelstalige verzekeringsvoorwaarden steevast met “an act of God” worden aangeduid, zoals schade aan de weg door een omgewaaid verkeersbord of afgebroken tak, vallen in eerste instantie niet onder de verantwoordelijkheid van de beheerder.
De gevolgen van schade kunnen verstrekkend zijn. Een klapband op een snelheid van 120 km/u wens je niemand toe. Dat geldt voor zowel de inzittenden van de getroffen auto als die van auto’s in de directe omgeving. Toch moet men bij schade aan de weg aan veel meer denken dan alleen diepe kuilen die tot grote ongelukken leiden. Schade kan ook ontstaan door kleinere onregelmatigheden waardoor de banden het begeven of opspringende steentjes die leiden tot glasschade en als gevolg hebben dat het tijd is voor een autoruit vervangen. Maar op welke weg u ook rijdt, en wat voor soort schade u eventueel oploopt, over een ding kunnen we het eens zijn: gaten in de weg zijn meer dan alleen een ergernisje!
Over de Auteur
Carglass® is de specialist op het gebied van HPX3®-ruitreparatie en autoruitvervanging. Elk jaar helpen we honderdduizenden automobilisten, 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen