Head-Up Display - de voorruit van de toekomst?
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: geertwiersma | Via Artikel Post
Gezien: 1119 |
Aantal woorden: 615 |
Datum: Tue, 12 Jun 2012 |
0 commentaar
Wie herinnert zich niet de geweldige heisa over Virtual Reality (VR) zo halverwege de jaren negentig? Je kon haast geen weekblad, krant of wetenschappelijk tijdschrift openslaan zonder dat er druk werd gespeculeerd over schermen, brillen en zelfs heuse pakken waarmee je jezelf in digitale werelden zou kunnen begeven. Maar veel meer dan enkele uiterst grappige stockfoto’s van mensen met fout haar en klunzige VR-apparaten hebben we aan deze rage eigenlijk niet overgehouden.
Nu wil het geval dat een van de meest spraakmakende ontwikkelingen in de auto-industrie via een omweg toch voortborduurt op die hype van toen. Het gaat hier om de zogenaamde Head-Up Displays (ook wel HUD’s genoemd), die eigenlijk precies het tegenovergestelde doen van wat VR-schermen indertijd beloofden: in plaats van virtualiteit reëel te maken, maken ze de realiteit wat meer virtueel.
Een HUD kan het best worden omschreven als een ‘slimme voorruit’; het transformeert de aloude veiligheidsruit tot een doorzichtig scherm dat dienstdoet als controlepaneel, navigatiesysteem en veiligheidsmonitor in een. Snelheid weten? Je hoeft niet meer op de meter te kijken. Zit je te dicht op de auto voor je? Je ziet het meteen. Afslag gemist? Geen probleem, er wordt direct een nieuwe route op de HUD geprojecteerd. En die ietwat betuttelende en mechanische vrouwenstem van het navigatiesysteem behoort binnenkort dus ook tot het verleden.
HUD’s worden al decennia lang gebruikt in straaljagers en andere militaire voertuigen en al in 1988 werd de Corvette C5 als eerste auto ter wereld uitgerust met zo’n slim scherm. Het heeft echter tot 2003 geduurd voordat BMW de HUD’s in Europa introduceerde. Steeds meer autoproducenten wagen zich de laatste paar jaar aan het implementeren van dit complexe en peperdure snufje. Over de effectiviteit verschillen de meningen nog wel, maar de ontwikkeling staat dan ook nog in de kinderschoenen.
De HUD is overigens meer dan alleen een hebbedingetje. Uit onderzoek van General Motors blijkt dat bijna 45% van de auto-ongelukken oorzaken hebben die met een HUD mogelijk te voorkomen zijn; de bestuurder heeft zijn blik misschien ergens anders op gericht, ziet een obstakel niet of maakt welwillend een verkeerde beslissing. HUD’s kunnen hierbij uitkomst bieden omdat de bestuurder zijn ogen op de weg kan houden tijdens het vergaren van route- of snelheidsinformatie, en ze het rijden veiliger kunnen maken door waarschuwingen en andere waarnemingen weer te geven.
Dit klinkt natuurlijk allemaal geweldig nobel, maar het is maar de vraag of, naarmate de evolutie van dit product vordert, veiligheid wel altijd de absolute prioriteit zal blijven. De HUD’s bieden tegenwoordig steeds meer functies en er worden zelfs entertainmentopties in geïntegreerd, waardoor er nieuwe afleidingen en dus nieuwe gevaren kunnen ontstaan.
Richten we onze blik iets verder in de toekomst, dan zien we weer andere problemen met HUD’s. Google is bezig een heuse HUD-bril te maken en als er een concurrentiestrijd tussen autoruiten, informatiebrillen en mogelijk zelfs apparaten voor netvliesprojectie losbarst, zien we binnenkort door de geprojecteerde bomen helemaal het bos niet meer. En op tijd de autoruit vervangen bij schade zal met deze dure voorruiten natuurlijk nog veel belangrijker worden.
Of autorijden door projectietoepassingen als de HUD echt veel veiliger wordt, valt te bezien, maar het zal het rijden zeker een stuk interessanter en meer futuristisch maken.
Over de Auteur
Carglass® is de specialist op het gebied van HPX3®-ruitreparatie en autoruitvervanging. Elk jaar helpen we honderdduizenden automobilisten, 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen