Het verloop van Hyundai
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Niels78 | Via Artikel Post
Gezien: 427 |
Aantal woorden: 762 |
Datum: Tue, 19 Jan 2021 |
0 commentaar
In 1947 wanneer Korea aan het begin staat van de Koreaanse oorlog wordt het bedrijf Hyundai Engineering & Construction Company opgericht. Voordat het zich op auto’s focust, bouwt het bedrijf schepen voor de zeetransport. Het bedrijf groeit relatief en begint in de late jaren zestig met het maken van de eerste auto’s onder de naam van Hyundai Motor Company.
De eerste auto’s die de nieuwe tak van Hyundai maakt is niet door henzelf ontworpen. De Koreaanse autobouwer assembleert modellen voor Ford waaronder het Cortina model. Het allereerste model dat door Hyundai zelf is ontworpen wordt met behulp van een handvol Europese managers in Europa op de kaart gezet. Met deze groep wordt de eerste Hyundai auto Pony ontwikkeld. Het is een compacte middenklassen die veel wegheeft van de British Leyland Morris Marina. Dit is geen verrassing, omdat een van de Engelse managers dan ook de voormalige topman was van British Leyland.
Het model wordt als eerste gepresenteerd op een autosalon fair in Turijn. De auto valt wel degelijk in de smaak en de eerste exemplaren rollen al snel van de band in Zuid-Korea. Als eerste land in Europa wordt België in 1978 gekozen om naar te exporteren. De successen blijven doorgaan en binnen de kortste keren groeit de Pony uit tot een industrieel wonder.
Voor de mechaniek gaat Hyundai een samenwerking aan met Mitsubishi voor de 4x4 modellen. Tot 1985 blijft de Pony het paradepaardje van Hyundai, maar daar komt verandering in door de Sonata. Het model moet het stokje overnemen van de Pony, maar helaas mislukt dit in Europa. In Canada en de VS daarentegen wordt het model een hit!
De Pony wordt daarom op den duur vervangen door de Excel en Lantra en neemt het bedrijf Kia over om zijn positie in Europa te verstevigen. Het bedrijf pikt verschillende trends op. Zo worden er SUV’s gelanceerd die het bedrijf weer in de lift zetten. Ze gaan verder mee in de hype en presenteren in 2014 een alternatieve auto die rijdt op waterstofbrandstof. En ondanks dat het bedrijf zich veelal richt op betaalbare middenklassers, wordt er een luxe lijn gelanceerd onder het label Genesis.
Tot vandaag de dag is Hyundai actief door de gehele wereld en blijft ontwikkelen. Zo is de SUV Hyundai Tucson uitgerust met nieuwe technische snufjes en is de Ioniq gelanceerd met drie verschillende soorten aandrijvingen. Zo bedient Hyundai de volledige middenklassen markt met een uiterst milieubewust model op elektrisch tot een plug-in hybride.
Over de Auteur
De auteur is een specialist op het gebied van motorvoortuigen en een verfijnd Hyundai fan.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen