Hoe zullen voertuigen met lage C02 uitstoot overleven op de tweedehands automarkt ?
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Katrien | Via Artikel Post
Gezien: 1434 |
Aantal woorden: 829 |
Datum: Wed, 27 Jul 2011 |
0 commentaar
De vraag naar wagens met lage CO2-uitstoot op de tweedehands automarkt?
Dat de vraag naar nieuwe sub-100g/km auto’s toegenomen is, blijkt al lang geen geheim meer. Maar hoe zit het met de vraag naar milieuvriendelijke tweedehands auto’s? Wel, volgens verschillende bronnen, zal ook de vraag naar tweedehands wagens met lage CO2-uitstoot stijgen.
Voor autoconstructeurs is het bedenken en produceren van wagens die minder (of geen) CO2 produceren reeds lang 'part of the game'. Er zijn immers Europese CO2-doelstellingen die gehaald moeten worden. Maar er is ook een stijgende vraag van consumenten en bedrijven die zich steeds beter bewust worden van de voordelen van wagens die minder schadelijk zijn voor het milieu.
Waarom zijn verminderde CO2-auto's interessant voor bedrijven en consumenten?
Steve Archer, directeur van de vloot van diensten op Inchape Fleet Solutions verklaart de toenemende belangstelling voor de lage CO2-uitstoot auto’s als volgt: "Bedrijven zijn altijd op zoek naar manieren om de operationele kosten te verminderen zonder afbreuk te doen aan service levels, en het toevoegen van een lage-emissie voertuigen op een vloot is een perfecte manier om dit te bereiken.”.
En aangezien de nadruk in het fleet management nu ligt op het beperken van de volledige levensduurkost en op het behalen van een goede prijs-kwaliteitverhouding, is de industrie, nu meer dan ooit, afgestemd op de voordelen van sub-100g/km voertuigen.
Externe factoren zoals natuurrampen, oorlog, burgerlijke onrust en stijgende olieprijzen hebben gehandeld als een katalysator van de toch al stijgende vraag naar zuinigere auto's.
Lage uitstoot auto's in de tweedehands automarkt
Maar het is nog steeds vroeg dag voor sub-100g/km voertuigen in de tweede hand auto sector. De algemene vraag naar een lage uitstoot, high-mpg auto's is dan ook navenant. Het is echter moeilijk om de vraag in deze sector in te schatten omdat op dit moment nog geen groot aanbod hybride en sub-100 voertuigen op de tweedehands automarkt aanwezig zijn.
De sub-100g/km tweedehands automarkt wordt grotendeels bevolkt door benzine-elektrische hybride wagens, supermini’s en de nieuwste generatie van zuinige kleine hatchbacks. Mogelijke afschrikfactoren op dit moment zijn de beperkte beschikbaarheid en de prijs.
Modelkeuze blijft beperkt omdat de meerderheid van de zuinige wagens een soortgelijke vorm hebben. Dit betekent dat als een consument een grotere wagen nodig heeft dan een kleine stadswagen of een compacte hatchback, dat zijn keuze beperkt is. Bovendien is de meerderheid van deze tweedehands auto’s detailhandel- in plaats van fleet-modellen, en hebben deze de neiging niet in een groothandel autoveiling te belanden.
Maar, het aantallen bedrijfswagens met lage uitstoot zal echter beginnen te groeien. Dit zal in één klap de 2 genoemde afschrikfactoren bestrijden: beschikbaarheid en prijs. Want als het aanbod stijgt bij een gelijke vraag, daalt de prijs.
Op dit moment weegt de hoge prijs te zwaar door ten opzichte van de lagere autokosten. Merk en model, wenselijkheid, conditie, kilometerstand en presentatie zijn nog steeds de meest kritische factoren voor de prijszetting en de vraag.
Toekomst van emissie-arme voertuigen in tweedehands auto veilingen
In de huidige automarkt presteren voertuigen met een lage CO2-uitstoot relatief beter dan andere wagens. Maar de vraag is, zal dit nog het geval zijn in de toekomst?
Het is onmogelijk in te schatten, op basis van de huidige gegevens, of het de moeite waard is sub-100g/km voertuigen in een bedrijfsvloot op te nemen voor hun remarketing waarde. Het gezond verstand suggereert dat deze tweedehands wagens op korte termijn waarschijnlijk een niche-interesse sector zullen blijven. Daar staat wel tegenover dat wanneer de autokosten blijven stijgen en de sub-100g/km tweedehands auto's fiscaal interessant blijven, dat de vraag wel eens de lucht in zou kunnen schieten.
De meest waarschijnlijke uitkomst is echter dat de vloot-beheerders voor zuinige wagens zullen kiezen om fiscale voordelen te kunnen genieten en niet omwille van een hoge remarketing waarde. En opname in bedrijfsvloten en verhuurbedrijven zal van cruciaal belang zijn om grotere volumes lage CO2-wagens op de tweedehandsmarkt te krijgen. Zodat de prijszetting op die voortuigen ook afhankelijk zal zijn van de verschillende modellen, hun leeftijd en het aantal gereden kilometers.
Over de Auteur
Ik ben SEO-specialist en copywriter. Op dit moment schrijf ik voor CarsOnTheWeb online autoveiling. Daar hoe ik sinds kort ook een <blog over de tweedehands automarkt bij.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen