Is elektrisch rijden slecht?
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Wouter Extendure | Via Artikel Post
Gezien: 345 |
Aantal woorden: 793 |
Datum: Wed, 10 Jun 2020 |
0 commentaar
Elektrisch rijden wordt gezien als dé oplossing tegen milieuvervuiling omdat een elektrische auto’s geen schadelijke stoffen uitstoot bij gebruik. Maar niet alleen het rijden van een auto zorgt voor CO2 uitstoot, ook tijdens de productie en het opwekken van de elektriciteit komen er een hoop schadelijke stoffen vrij. Deze onderdelen dien je ook mee te wegen voor je een conclusie kan trekken over hoe milieubewust het rijden van een elektrische auto daadwerkelijk is.
Welke schadelijke stoffen
Klimaatneutraal rijden bestaat eigenlijk al niet, bij de productie van een auto komt er namelijk al een hoop schadelijke stoffen vrij, waaronder CO2 en stikstofoxide (NOx). Daarnaast heb je bij het rijden van een elektrische auto net zo goed last van het feit dat er door slijtage aan de banden en remmen fijnstof ontstaat. Fijnstoffen zijn microscopisch kleine deeltjes die voor gezondheidsschade kunnen zorgen. Het voordeel wat elektrische auto’s hebben op benzineauto's is dat ze afremmen op de motor om zo extra elektriciteit op te wekken. Hierdoor worden de remmen bespaart en komt er ook minder fijnstof vrij.
CO2-uitstoot van de productie van een elektrische auto
Om een gelijk beeld te krijgen van hoe veel schadelijke stoffen er vrij komen bij het gebruik van verschillende voertuigen dien je alle factoren van productie en brandstofwinning mee te nemen. In Nederland wordt er namelijk maar slechts een kleine 9 procent van de totale energie op een duurzame manier opgewekt. De totale uitstoot van het begin tot het einde van dit proces wordt ook wel de well to wheel-uitstoot genoemd.
Is een elektrische auto kopen milieubewust of niet?
De productie van een elektrische auto en een brandstofauto verschillen niet heel erg veel van elkaar, alleen de productie van het accupakket veroorzaakt aanzienlijk meer CO2 uitstoot. De productie van een elektrische auto is hierdoor op het moment dat deze in de showroom staat meer milieubelastend dan een auto die rijdt op fossiele brandstof. Alleen heb je dan wel weer het voordeel dat je zodra je rijdt een stuk minder milieubelastend bezig bent. Al met al ligt het kantelpunt tussen een elektrische auto en een ‘’normale’’ auto om en nabij de 40.000 kilometer. Belangrijk om daarover te weten is hoe een elektrische auto wordt opgeladen daar ook een belangrijke rol in speelt. Het beste voor een elektrische auto is om via een normale laadpaal en laadkabel opgeladen te worden. Hierdoor blijft de accu het beste werken en blijft de actieradius het hoogst. Bij een gemiddelde levensduur van 220.000 kilometer heeft een elektrische auto tot wel 55 procent minder CO2 uitgestoten en is dus wel degelijk minder schadelijk voor het milieu.
Over de Auteur
Laadkabelwinkel.nl is hét adres voor laadkabels voor elektrische auto’s. Hier vindt u simpel en snel de juiste laadkabel voor uw elektrische auto.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen