Laadpalen: de brandstof voor elektrische auto's
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: MaikelT2R | Via Artikel Post
Gezien: 543 |
Aantal woorden: 440 |
Datum: Fri, 8 Jun 2018 |
0 commentaar
Door de groei van het aantal 'stekkerauto's' neemt ook de behoefte aan laadpalen fors toe en als het aan de overheid ligt, verdwijnen benzine- en dieselauto's volledig uit het straatbeeld. De Nederlande overheid heeft zowel op kortetermijn als op langetermijn doelen gesteld en regelingen getroffen om de verkoop van elektrische auto's te stimuleren.
Elektrische auto's: steeds populairder
In vergelijking met ander Europese landen is Nederland al goed op weg: naar schatting staan er reeds meer dan 250.000 (semi-)elektrische auto's geregistreerd. Daarbij gaat het om verschillende modellen. Het meest populaire zijn de HEV-modellen, ofwel Hybride-auto's. Dit type voertuig heeft zowel een elektro- als een verbrandingsmotor. Het minst verkocht zijn de volledig elektrische modellen, ofwel FEV's. Sterk in opkomst is de PHEV: de Plug-in Hybrid is in twee jaar tijd met maar liefst 150% toegenomen en het totale aantal geregistreerde PHEV's kwam daarmee op ruim 95.000 in 2017.
Elektrisch rijden heeft verschillende voordelen. Zo is het fiscaal aantrekkelijk en het vermindert de geluidshinder, maar het grootste voordeel is milieutechnisch. Bij elektrisch rijden is de auto afhankelijk van laadpalen en niet meer van fossiele brandstoffen. Het is echter wel zaak dat er voldoende laadpalen beschikbaar zijn om aan de toename van elektrische auto's te kunnen blijven voldoen.
Verschillende soorten laadpalen
Indien u zelf over een elektrische auto beschikt, kunt u bij het opladen van uw auto gebruikmaken van drie verschillende soorten laadpalen. Allereerst is er de oplaadpaal voor thuis. Deze kunt u op uw eigen grond laten plaatsen, maar omdat niet iedereen de mogelijkheid heeft om zijn of haar elektrische auto op privéterrein te parkeren is deze optie niet voor iedereen beschikbaar. Een alternatief is het plaatsen op openbare grond, maar daarvoor is toestemming nodig van de gemeente. Naast het eigen laadpunt kunt u ook gebruikmaken van een publieke laadpaal. Het is gebruikelijk dat aan deze oplaadmethode verbruikskosten verbonden zijn, vaak in de vorm van een abonnement. Bij een privé-laadpaal is dit uiteraard niet het geval, maar betaalt u logischerwijs wel de aanschafkosten.
Bent u - of wordt u - de trotse eigenaar van een elektrische auto en twijfelt u wat in uw situatie de beste mogelijkheid is? Meer informatie over laadpalen vindt u hier.
Over de Auteur
Expert op het gebied van duurzaamheid en energietranisitie, met een grote passie voor 'het nieuwe rijden'.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen