Regels rondom Hoverboards
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Shoppy208 | Via Artikel Post
Gezien: 690 |
Aantal woorden: 614 |
Datum: Wed, 6 Apr 2016 |
0 commentaar
De Airboard, de Swagway, de Oxboard: het zijn allemaal producenten van hoverboards. Een hoverboard is een steeds populairder wordend vervoermiddel. Toen deze vervoersmiddelen net op de markt kwamen, was er nog geen regelgeving over bekend. Daarom zeiden verkopers van de boards dat je er de openbare weg mee op mag.
Toch zijn er vanuit het buitenland problemen met dit apparaat bekend. Niet zelden gebeuren er ongelukken mee en dus heeft de overheid maatregelen genomen. Zij zien hoverboards als ‘zelf balancerende scooters’, die tot de ‘bijzondere bromfiets’ worden gerekend.
Ook niet op de stoep
Het is alleen toegestaan op een airboard te rijden op eigen terrein. Je mag er dus niet mee op de openbare weg of op een andere manier deelnemen aan het verkeer. Wie dacht op de stoep te mogen rijden met een zelf balancerende scooter, komt bedrogen uit. Ook dat is volgens het ministerie van Infrastructuur en Milieu niet toegestaan.
Een hoverboard is eigenlijk een soort Segway, maar dan zonder een stuur. Een dergelijk apparaat kost meestal tussen de 500 en 800 euro. Over het algemeen halen deze apparaten een snelheid rond de twintig kilometer per uur.
Gemotoriseerde tweewieler
Het ministerie stelt dat zo’n board een gemotoriseerde tweewieler is. Dat houdt in dat het toestel om die reden gekeurd moet zijn als bromfiets. In de praktijk betekent dat, dat het apparaat een Europese typegoedkeuring moet hebben om op de openbare weg te rijden. Maar dat kan niet, want de airboard heeft geen zitplaats en wordt om die reden dus niet goedgekeurd.
Daarnaast valt het toestel onder de wet ‘bijzondere bromfiets’. Producenten moeten een aanvraag doen om zo’n speciale toewijzing te krijgen. Dit houdt dus in dat niet alle hoverboards überhaupt een ‘bijzondere bromfiets’ zijn. Het ministerie heeft tot nu toe altijd gezegd dat de kans dat zo’n airbord door de keuring komt, ‘op voorhand niet groot is’. Er zit immers geen stuur aan het board; iets wat een Segway wel heeft. Dit is precies de reden waarom je niet op de openbare weg met het apparaat mag rijden. Rijden met een dergelijk apparaat op eigen privéterrein is uiteraard wel toegestaan.
Buitenland
De scooters werden ook in het Verenigd Koninkrijk eerder al van stoepen en wegen verboden. In Nederland geldt tegenwoordig hetzelfde. Het probleem daarnaast, is dat airboards gemaakt worden door Chinese fabrikanten en daarmee voldoet het toestel vaak niet aan de Europese normen. Om die reden de douane in het Verenigd Koninkrijk eerder al 15.000 scooters in beslag.
De reden dat de airscooters niet de weg op mogen, heeft niet alleen met formaliteiten te maken, of met het feit dat de veiligheid op de weg in gevaar komt. Sommige airboards hebben problemen met de accu, waardoor het apparaat de neiging heeft warm te worden. Er zijn in het Verenigd Koninkrijk gevallen bekend waarbij tijdens gebruik of het opladen van het toestel het apparaat ontvlamde. Om die reden zijn de Europese landen strenger geworden op het invoeren van hoverboards. Koop dus liefst bij een erkende (Europese) dealer zoals bijvoorbeeld online via de Belgische webshop www.smartbalancewheelshop.be.
Over de Auteur
Shoppy208
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen