Trackday!
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: geertwiersma | Via Artikel Post
Gezien: 911 |
Aantal woorden: 557 |
Datum: Wed, 28 Mar 2012 |
0 commentaar
Het zal niet iedereen onbekend in de oren klinken: je rijdt op een provinciale weg en de persoon voor je rijdt 78 kilometer per uur. Je wilt er graag langs: je bent al iets te laat en je ziet telkens de verkeerslichten voor je neus op rood springen omdat je voorganger geen extra dotje gas geeft als het groen is. Het probleem: zo goed trekt je auto niet op en er zijn net iets teveel bochten in combinatie met tegenliggers om de inhaalmanoeuvre veilig in te zetten. Het zou misschien wel kunnen, maar je durft eigenlijk gewoon niet. De oplossing: Track Day!
Wie zichzelf en zijn auto wil leren kennen onder omstandigheden die niet alledaags te noemen zijn, kan naar een circuit als dat in Zandvoort gaan en zich inschrijven voor Track Day: een soort open dag waarop je met je eigen of een gehuurde auto het circuit op mag. Het doel is om je rijvaardigheid bij hoge snelheden te verbeteren. Wie het daarom te doen is en het niet slechts als een excuus ziet om eens lekker vol gas over asfalt te scheuren, kan ook echt wat leren. De ideale-lijntechniek, hoe rust en balans in de auto te bewaren en waar je het beste kunt inhalen.
Een Trackday (of ‘vrij rijden’) heb je in verschillende klasses. De meer ervaren coureurs met bijvoorbeeld een kooiconstructie in de auto rijden gezamenlijk in een aparte klasse, maar ook beginners zonder racelicentie en met een eigen Peugeot 206 van tien jaar oud mogen meedoen. Je leert dan niet alleen hoe je jezelf het beste kunt opstellen op de weg, maar je merkt tegelijkertijd wat de mogelijkheden en beperkingen van je eigen auto zijn.
Trackdays zijn natuurlijk niet zonder risico’s: wie met twintig andere onervaren amateurcoureurs tegelijk op een circuit gaat rijden, weet dat de kans dat hij zonder botbreuken de auto weer verlaat net iets kleiner is dan als je lekker aan het forensen bent tussen Almere en Emmeloord. Een helm is dan ook verplicht en eventuele schade is voor eigen rekening. Als de autoruit vervangen moet worden is het natuurlijk ook nog maar de vraag in hoeverre je verzekering dat dekt. De aandacht ligt dan ook met name op het voorkomen van schade en letsel, en men doet een beroep op 'gezond verstand'. Wie meerdere keren een waarschuwingsvlag negeert, moet bovendien het circuit verlaten.
Vrij rijden op een circuit is niet gratis. Je moet er rekening mee houden dat je ongeveer een euro per minuut betaalt op het circuit. Dan heb je eigenlijk alleen de toegang: voor een tientje meer kruipt een instructeur naast je, die je ter plekke uitlegt wat je wel en niet goed doet. Natuurlijk komen daar bovenop ook nog de brandstofkosten: op hoge snelheden verbruik je nou eenmaal net iets meer. Maar als je met je nieuw opgedane ervaring voortaan ergernissen op de provinciale weg kunt voorkomen, is het dat misschien wel dubbel en dwars waard.
Over de Auteur
Carglass® is de specialist op het gebied van HPX3®-ruitreparatie en autoruitvervanging. Elk jaar helpen we honderdduizenden automobilisten, 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen