Zündapp Onderdelen
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Walker | Via Artikel Post
Gezien: 647 |
Aantal woorden: 786 |
Datum: Sun, 21 Feb 2016 |
0 commentaar
Dit beroemde brommer merk heette ten tijde van oprichting in 1917 voluit “Zünder-Apparatebau-Gesellschaft mbH Nürnberg”. In 1918 waren er vele werknemers binnen het bedrijf, maar dit betrof krijgsgevangen uit de Eerste Wereldoorlog. Toen deze hun vrijheid weer terugkregen stond Zündapp in 1919 alweer op de rand van faillissement. Medeoprichter Fritz Neumeyer ging zonder zijn voormalige partners verder met de productie van bouten en moeren.
Berliner Automobil- und Motorradausstellung
Tijdens deze expositie in 1920 kwam Neumeyer op het idee motoren te gaan produceren, toen begon het brommer tijdperk van Zündapp zoals we die vandaag de dag nog kennen. Het eerste type Zündapp motor was eigenlijk een kopie van de Britse Levis 211 cc tweetakt motor. De Zündapp onderdelen waren regelrechte kopieën van de Britse motor. Door een wetswijziging in 1928 werd Zündapp aangemoedigd motoren te fabriceren van minder dan 200cc, die werden vrijgesteld van belasting en helmplicht.
Zündapp in de jaren Dertig
In de jaren dertig werden de Zündapp onderdelen verbeterd door de kamzuiger tweetakt motoren te vervangen met een omkeerspoeling met vlakke zuigers. Deze techniek was “geleend” van concurrent DKW, daarom moest Zündapp zes Mark per motorfiets aan DKW gaan betalen. Zündapp liet zich vervolgens “inspireren” door de zware motoren van BMW, de Zündapp onderdelen en motoren waren goedkoper waarmee ze een geduchte concurrent werden van de luxere en daarmee duurdere BMW.
Zündapp in de jaren Vijftig
In de jaren vijftig kwamen de Italiaanse scooters in opmars, met hun meedraaiende spatbord en elegante design trokken ze een heel ander publiek aan dan de zware motoren van de Duitse Zündapp. Toen een overeenkomst met de Italiaanse Parilla uitbleef kwam Zündapp met de Bella R 150, een Italiaans model met Zündapp onderdelen. Beter goed gejat dan slecht bedacht is een terugkerend aspect in de historie van Zündapp.
Het einde van Zündapp brommers
In de jaren zeventig werden er alleen nog maar lichte motoren geproduceerd in de fabriek van Zündapp. Vaak werd nog wel gebruik gemaakt van zwaardere Zündapp onderdelen waarmee ze een hogere kwaliteit boden dan veel concurrenten, maar ook tegen een aanzienlijk hogere prijs. Uiteindelijk moest Zündapp het afleggen tegen de Japanse concurrenten en in 1984 werd het bedrijf verkocht aan het Chinese bedrijf Xunda Motor Co in Tianjin.
Bestel Zündapp Onderdelen
Gelukkig kun je nog steeds online Zündapp onderdelen bestellen van dezelfde hoogwaardige kwaliteit als vroeger. Vrijwel elk onderdeel in elk deel van de brommer is te koop via de webshop, tot aan authentieke stickers voor een Zündapp tankdop toe. Is jouw brommer nog in goede staat? Bestel via onze webwinkel alle Zündapp onderdelen om jouw brommer weer in de originele staat te herstellen. Ben op zoek naar Zündapp onderdelen kiijk dan snel op Scooteronderdelenshop.com
Over de Auteur
Walker, de neuwe schrijver van het interenet 2016
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen