Wat doet Corona met de reisbranche?
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Niels78 | Via Artikel Post
Gezien: 460 |
Aantal woorden: 1068 |
Datum: Thu, 14 May 2020 |
0 commentaar
Het Coronavirus is al een bom ingeslagen bij vele branches, zoals de horeca, zorg en de sport. Ook de reis- en recreatiebranche is behoorlijk hard getroffen door dit virus. Misschien wel de bekendste zorg op dit moment, de KLM. De vliegmaatschappij zit in zwaar weer en heeft al heel lang de vliegtuigen aan de grond staan. Passagiers willen graag hun geld terug of een voucher ter waarde van geboekte vlucht die is geannuleerd. Als het nog veel langer duurt, dan is de kans aanwezig dat het bedrijf overheidssteun nodig heeft om vervolgens niet om te vallen. Maar wat misschien in vergetelheid is geraakt zijn de particuliere eigenaren van vakantiehuizen en groepsaccommodaties en verhuurplatformen die vakantiehuizen in Nederland aanbieden. Waarom? Dat lees je verder.
Particuliere eigenaren van vakantiehuizen
Een groot aantal particuliere eigenaren die hun vakantiehuis in verhuur hebben, hebben de afgelopen twee maanden al hun gasten moeten mislopen. Gasten kwamen niet vanwege COVID-19 ondanks ze wel open waren. Veel eigenaren moeten het hebben van de verhuur, aangezien het hun inkomstenbron is. De gasten eisten het geld terug, wilde omboeken of een voucher krijgen, omdat hun vakantie niet doorgang kon vinden. Echter, door het geld terug te eisen heeft de eigenaar geen brood op te plank. Gevolg? Financiële zorgen, want zij worden niet geholpen door de overheid ondanks de versoepelende regels met betrekking tot het betalen van de vaste lasten. Daarnaast betekent omboeking omzetderving, want de geboekte periode wordt verschoven waardoor een gast een dubbele periode bezet houdt. Namelijk de eerder geboekte periode (die niet doorgaat) en de nieuwe geboekte periode. Dit betekent dat de eigenaar maar een keer kan verdienen aan twee boekingen.
Verhuurplatformen
Diverse verhuurplatformen, zoals Heerlijkehuisjes.nl, Belvilla, Booking.com en Home2go.nl zitten met bergen werk dat verzet moet worden. Er komen gemiddeld 10.000 omboekingen, annuleringen en vragen binnen van gasten. Deze platformen moeten het hebben van kleine marges, automatiseringen en selfservice. Normaal gesproken komen er weinig vragen via de telefoon of de mail binnen. Gasten willen hun geld terug, een voucher of een omboeking. Nu zijn geld terug en een voucher uitdelen niet de meest makkelijke opties voor eigenaren van deze platformen. Het zorgt voor een flinke strop op de cashflow, doordat alle huurgelden geïncasseerd zijn en uitbetaald zijn aan de eigenaren van vakantieparken en vakantiehuizen. Door alles terug te betalen is het platform snel failliet en kan de vakantie niet meer door gaan van de gast. De oplossing is kosteloos omboeken, maar dit brengt handwerk met zich mee en een zeer grote opoffering van het personeel die zich een slag in de rondte moet werken. Wie blijft overeind?
Gaat het alweer wat beter?
Nu de versoepelende maatregelen bekend zijn en Nederlanders weer in eigen land mogen recreëren is de vraag naar een vakantiehuis in Nederland groter dan normaal. Dit is een mooi gegeven, maar ook dit is een aanslag voor de verhuurplatformen. Doordat veel boekingen in de afgelopen twee maanden vooruit geschoven zijn, is de beschikbaarheid minimaal. Dit maakt de keuze schaarser. De vraag zal alleen maar toenemen en het aanbod blijft hetzelfde. Boekingsplatformen genereren hierdoor wel weer inkomsten en dat is positief!
Coronaproof label
Gasten willen er toch uit ondanks dat sommige faciliteiten beperkt open zijn. Eigenaren van vakantiehuizen zorgen dat alles ingericht is om toch gasten te mogen en kunnen ontvangen. Zo heeft Heerlijkehuisjes een label in het leven geroepen; Coronaproof-label. Dit is het bewijs dat een contactloze aankomst en vertrek mogelijk is. Er kan tot zeven dagen voor aankomst kosteloos om geboekt worden naar een andere periode wanneer er beperkende maatregelen gelden die verband houden met Corona. Daarnaast mag de gast er vanuit gaan dat door de beheerder voorzorgsmaatregelen zijn getroffen om aan de richtlijnen van het RIVM te voldoen.
Over de Auteur
Mijn naam is Fabian Clemens en ben werkzaam bij LEQUAL in Amsterdam - lees ook andere Corona artikelen
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen