14 Tips voor het maken van professionele productfoto's voor websites
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: Sonja van Driel | Via Artikel Post
Gezien: 5138 |
Aantal woorden: 696 |
Datum: Sat, 7 Aug 2010 |
0 commentaar
Een goede eerste indruk maken met uw website is van doorslaggevend belang om nieuwe klanten aan te trekken. Bij het zien van amateurfoto's zullen potentiële klanten uw bedrijf niet al te serieus nemen. Zij zullen vermoeden dat uw producten of diensten ook op amateurniveau zijn. Met als gevolg dat deze nieuwe klanten op zoek gaan naar een andere dienstverlener. Door aandacht te besteden aan goede fotografie op uw website verhoogt u de uitstraling van uw bedrijf.
Maar hoe nu kwaliteitsfoto's maken voor de website? Het bezitten van een dure camera biedt hiervoor nog geen garantie. Hieronder volgen 14 tips van een professioneel fotograaf en trainer fotografie Sonja van Driel Fotografietrainingen.
- Zorg dat u uw (spiegelreflex)camera en de bediening goed kent. Fotograferen in de automatische stand geeft geen constante kwaliteit (toevalstreffers uitgezonderd).
- Het gebruik van continue daglichtlampen werkt het makkelijkst. U ziet hierdoor gelijk hoe de lichtval is en waar de schaduwen ontstaan.
- Daglichtlampen kunnen gecombineerd worden met daglicht, maar niet met kunstlicht van bijvoorbeeld TL-buizen of gloeilampen. Dit heeft te maken met de kleur van het licht, ook wel uitgedrukt in Kelvinwaarde.
- Een manier voor het maken van betere foto’s is om productfoto’s te bekijken van professionele fotografen en deze te analyseren op compositie, lichtval, schaduwen e.d.
- Stof valt erg op, leidt af en komt de reputatie van het product dat u wilt verkopen niet ten goede. Maak het product stof- en vetvrij met een doekje en/of druklucht uit een spuitbus
- Fotografeer niet alleen de voor- of zijkant waardoor het onderwerp plat lijkt. Bedenk dat je normaliter een driedimensionale kijk op de wereld hebt, waardoor de dingen er al snel mooier uitzien dan in een plat vlak. Wanneer men een foto maakt van een onderwerp met diepte, kies dan een standpunt waarbij het onderwerp met de diepte zichtbaar is. U kunt het product ietwat schuin vastleggen zodat er meer zichtbaar is.
- Zorg dat de afstand tussen de camera en het onderwerp niet te groot is. Anders ontstaat er teveel nutteloze ruimte rondom het product. Bovendien, hoe dichterbij het onderwerp des te meer details zichtbaar zijn.
- Het juiste kader vinden heeft te maken met ‘de kunst van het weglaten’. Teveel op de foto willen zetten komt chaotisch over.
- Fotografeer niet alleen het product in zijn geheel maar maak ook close-up foto’s van belangrijke en unieke onderdelen van het product.
- Om te tonen hoe groot of klein een product is, kan men een hand in beeld brengen om de verhoudingen goed weer te geven.
- Een achtergrond van PVC materiaal is een belangrijk basisproduct dat u nodig hebt voor professionele productfoto’s. PVC achtergronden zijn er in vele verschillende kleuren en makkelijk schoon te maken met een vochtig doekje. Wanneer u de achtergrond met gaffertape tegen de wand plaatst, zult u een vloeiende achtergrond verkrijgen. De achtergronden zijn te koop bij de fotovakhandel en kosten circa € 15 tot € 30 (afhankelijk van het formaat).
- Voor het verminderen van reflectie op het product, kan men speciale spray (dulling spray) in een spuitbus gebruiken welke de reflectie matteert. Deze is te koop bij de fotovakhandel.
- Kijk goed of en hoe de schaduwen op het product en op de ondergrond vallen. Kies eventueel voor een andere camerapositie of verplaats de fotolamp voor een betere lichtval.
- Wanneer je een reflectiescherm wilt gebruiken om het licht te weerkaatsen, gebruik dan bij voorkeur een wit of zilveren reflectiescherm. Want bij gebruik van een goudkleurig scherm krijgt de foto een gele gloed.
Succes en goede zaken toegewenst!
Over de Auteur
Sonja van Driel fotografieworkshops in Nederland en België:
- Voor bedrijven die zelf de (product)fotografie voor hun website willen verzorgen
- Voor fotografen die willen specialiseren in bruidsfotografie
- Voor fotografen die hun flitstechnieken willen verbeteren
- Eenieder die foto’s wil leren bewerken in Photoshop
Van Driel is ook auteur van ´Ondernemer in beeld´, een marketing- en verkoopboek voor fotografen.
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen