Het belang van een goede huisstijl
PDF versie | Print Versie | Html Versie
Auteur: luxor | Via Artikel Post
Gezien: 2199 |
Aantal woorden: 540 |
Datum: Fri, 25 May 2012 |
0 commentaar
Weinig is voor een organisatie zo persoonlijk als de huisstijl. Je identiteit, je uitstraling naar binnen én buiten zelfs je missie is er diep mee verbonden. De keuze voor een huisstijl is dan ook niet een keuze die je zo maar maakt.
Voor veel mensen en bedrijven is het kiezen van een huisstijl gevoelswerk. Er moet een klik zijn tussen hetgeen het bedrijf doet, hoe zich voorstelt en wat de uitstraling moet zijn. Een goed ontwerp bundelt deze onderdelen en zorgt dat de som der delen een krachtig en herkenbaar resultaat biedt.
Een sterke en herkenbare huisstijl zorgt ook voor extra naamsbekendheid. Herkenbaarheid in het straatbeeld, maar ook op de deurmat zorgt ervoor dat je eerder gelezen wordt, klanten je naam onthouden en, als je product even goed is als de uitstraling, ook weer bij je terug komen.
Het ontwerpen van een huisstijl hoeft overigens geen duizenden euro’s te kosten. Als er een goede verstandhouding is tussen de opdrachtgever en de ontwerper, kan je binnen weinig tijd grote vooruitgang boeken. Op grond van een goed gesprek en een aantal duidelijke kaders zal er dan een ontwerp worden gemaakt dat de gewenste uitstraling het beste weergeeft.
Hoe uitgebreid dit moet kan een bedrijf zelf bepalen. Bedrijfskleuren, een logo en briefpapier zijn een basis. Maar soms gaat huisstijl een stap verder. In dat geval kan er ook een typografisch ontwerp worden gemaakt zodat een bedrijf een eigen lettertype voor haar correspondentie kan voeren.
De basis blijft echter altijd hetzelfde: Uitstraling, identiteit en missie. Deze drie pijlers zorgen ervoor dat de eerste indruk meteen de gewenste is.
Over de Auteur
Luxor schrijft voor Rent-a-Dirk
Gerelateerde artikelen
- deel dit artikel met anderen
Beoordeling: Nog niet beoordeeld
Login om te stemmen