Magento webshop bestelproces verbeteren: 10 tips - Artikel Post - Artikel Marketing

Magento webshop bestelproces verbeteren: 10 tips

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: Diedels
Gezien: 1098 | Aantal woorden: 1345 | Datum: Mon, 25 Mar 2013 | 0 commentaar

Als Magento webshop houder dien je te zorgen voor een snel en overzichtelijk bestelproces voor je bezoekers. Uiteraard dient het bestelproces van je Magento webshop in zo min mogelijk klikken afgerond te worden, en zonder problemen natuurlijk. Als webwinkelier heb je altijd te maken met een bezoekers die vroegtijdig de winkelwagen verlaten. Dit is natuurlijk onvermijdelijk, maar ook zijn er altijd verbeterpunten aanwezig in je Magento webshop. In dit artikel geven wij maar liefst 10 tips om de bezoeker te behouden tijdens het bestelproces in een Magento webwinkel.

Tip 1: snel, maar betrouwbaar bestelproces in Magento

Er bestaat een strijd in het bestelproces van een webshop, waar veel e-commerce ondernemingen veel aandacht aan besteden. Een bezoeker wilt namelijk zo snel mogelijk een bestelling kunnen plaatsen, maar tegelijkertijd wilt de bezoeker constante bevestiging van service en kwaliteit. Oftewel: factoren die het vertrouwen verhogen. Ook is het verstandig om de bezoeker tijdens het bestelproces te blijven overtuigen van de baten van het product. In veel Magento webshops is dit nog niet in balans. Een webwinkelier dient ervoor te zorgen dat binnen het bestelproces de baten hoger zijn dan de kosten [in het oog van de online shopper natuurlijk]. Een aantal tricks die daarvoor zorgen:

  1. Laat zien waar de bezoeker zich bevindt in het bestelproces: duidelijke stappen tonen, wat gaat er nog gebeuren?
  2. Toon bij elke stap binnen het bestelproces het product
  3. Zorg ervoor dat je bij elke stap de gemaakte keuzes van de bezoeker bevestigd
  4. Houdt ook de USP’s van je webwinkel in het oog van de gebruiker. Dit geeft extra bevestiging van de kwaliteit van je webwinkel
  5. Welke beloftes je ook maakt op de productdetailpagina [zoals over levering], zorg ervoor dat deze beloftes terugkomen tijdens het bestelproces. Herhaling helpt echt!

 

Tip 2: In zo min mogelijk stappen naar een aankoop in je Magento webwinkel

In een Magento webshop is elk klik-moment een kans op uitval. Hoe minder kliks een bezoeker moet maken, en hoe minder stappen de bezoeker moet doorlopen, hoe kleiner de kans is op een verlating op je webwinkel. Een bestelproces waar een bezoeker maar één pagina ziet, is dus een optimale manier om het aantal klikken te verminderen. Dit wordt ook wel de één-pagina-checkout genoemd. Voor Magento zijn er uitgebreide en erg goede één pagina checkout modules beschikbaar die zeker zorgen voor een hogere conversie. Vraag er maar eens naar bij je webbouwer.

Tip 3: Houdt ze vast, die webshop bezoekers!

Een vaak voorkomend probleem: tijdens het bestelproces wordt plot de pagina gesloten door de gebruiker. Dit kan een bewuste keuze zijn, maar dat is het zeker niet altijd. Hoe vaak sluit jij per ongeluk je browser? Of een verkeerd tabblad? Het is mogelijk om een soort slot op je Magento webwinkel te zetten. Ofwel: de vraag of je het zeker weet dat je het scherm wilt sluiten wanneer je op een kruisje drukt. De bekende ‘pagina verlaten/op deze pagina blijven’ keuze. Dit is overigens niet vervelend, aangezien dit scherm van je browser komt en niet van de website zelf. Dat schept net iets meer vertrouwen dan een pop-up vanuit je eigen website.

Tip 4: Weten waarom ze je winkelwagen verlaten

Wanneer een bezoeker je verlaat, wil je weten waarom. Dit geldt al helemaal wanneer het aankomt op een verlating vanuit het bestelproces. Er kunnen natuurlijk verschillende redenen zijn voor het verlaten van een winkelwagen vanuit je Magento webshop. Bijvoorbeeld te weinig vertrouwen, betaalproblemen of te hoge verzendkosten. En dat zijn maar een paar voorbeelden. Door antwoorden te vinden op de vraag waarom ze je webwinkel vroegtijdig verlaten, kun je je bestelproces verbeteren. Zo simpel is het nu eenmaal. Een tool welke je kunt gebruiken om die antwoorden te vinden, is een onsite klantfeedback tool. Hier kan een bezoeker realtime en direct op de site feedback geven. Hoe geniaal is dat? tools

Tip 5: Hebben ze niet afgerekend in je Magento webwinkel? Benader ze!

Een bekende follow-up in e-commerce land is de ‘winkelwagen verlaten’ mail. Deze mail geeft een herinnering aan gebruikers die je winkelwagen vroegtijdig hebben verlaten. Er zijn namelijk veel gebruikers die gewoonweg vergeten dat ze nog wilden bestellen bij je. Dit zien we ook aan de conversies vanuit zo’n remindermail, die gemiddeld tussen de 20% en de 40% liggen.

Tip 6: duidelijke formuliervelden, duidelijke begeleiding:

De formuliervelden in het afrekenproces dienen duidelijk te zijn. Zo duidelijk, dat er geen fouten gemaakt kunnen worden. Het is natuurlijk onvermijdelijk dat er toch fouten inkomen, en daarom is het noodzakelijk de gebruiker van duidelijke feedback te voorzien tijdens het invullen. Hebben ze een foutje gemaakt? Vertel ze waarom en hoe het wel moet.

Tip 7: Hoe communiceer je ‘wachtwoord’in account aanmaken?

Het klinkt raar, maar wanneer je een nieuwe gebruiker een wachtwoord moet invullen, is het woord ‘wachtwoord’ als beschrijving van dat formulierveld meestal niet duidelijk genoeg. Veel gebruikers denken hier een bestaand wachtwoord in te vullen, wat natuurlijk zorgt voor verwarring en daardoor vroegtijdige verlatingen. Door bij dit formulierveld een andere woordkeuze te gebruiken [zoals ‘kies wachtwoord’ of ‘bedenk wachtwoord’] neem je alle mogelijke onzekerheden betreffende dit formulierveld weg, en hiermee verlaag je ook het aantal vroegtijdige verlatingen uit je webwinkel.

Tip 8: zonder account online bestellen vinden ze fijn

Een account aanmaken om te kunnen bestellen is een drempel. Veel gebruikers vinden het ten eerste te veel moeite, en zijn ten tweede bang voor ongewenste nieuwsbrieven of onrechtmatig gebruik van persoonsgegevens. Je kunt het aanmaken van een account erg gemakkelijk maken, en ook duidelijk maken dat er niets geks met persoonsgegevens gebeurd, tenzij ze het zelf aangeven, maar dan nog verlies je in conversies. De welbekende ‘guest-checkout’ biedt de bezoeker de mogelijkheid de producten te bestellen zonder een account aan te maken.

Tip 9: ‘account aanmaken’ mogelijkheid aanbieden na afronding bestelling

Wil je ALLE twijfels in het bestelproces wegnemen? Bied de gebruiker dan helemaal geen keuze en laat ze standaard zonder account afrekenen. Zo neem je weer een keuzemoment bij de gebruiker weg, en verminder je hierdoor de kans op uitval. Geen zorgen, deze optie kun je altijd na de plaatsing van een bestelling aanbieden. Op het moment dat een bezoeker al een bestelling heeft geplaatst, heeft die bezoeker een ‘euforisch’ gevoel. Hij/zij is blij dat alles goed is verlopen en dat de bestelling zonder veel moeite geplaatst is. De bezoeker is hierdoor véél sneller geneigd om in te gaan op je verzoeken. Maak hierbij wel gebruik van het vermelden van de voordelen die zo’n account een bezoeker biedt. De kans dat ze zich aanmelden op je nieuwsbrief is hierdoor óók weer een stuk hoger.

Tip 10: Vraag om feedback van je klant

Je bent eerlijk en transparant, en laat je klanten weten dat zonder hun feedback er geen goedwerkende webshop zou zijn. Je klanten zijn je veel waard, en daarom is hun feedback van groot belang voor je. Laat ze weten hoe belangrijk ze voor je zijn wanneer je ze een feedback formulier stuurt. Dit kan het beste direct na het bestelproces en on-site geschieden. Je maakt hierbij weer gebruik van zo’n euforisch gevoel die de klant heeft na een aankoop gedaan te hebben, waardoor ze eerder geneigd zijn feedback voor je in te vullen. Ze zijn je ergens ook wel dankbaar namelijk.



Over de Auteur

Houdt zich graag bezig met het ontwikkelen van webwinkels die conversieverhogend zijn. Een omzetverhogende Magento webshop is essentieel voor een succesvolle online onderneming.

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Geen commentaar geplaatst. Commentaar gesloten.

Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[294 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[111 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[94 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[66 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo