Redesign website - Artikel Post - Artikel Marketing

Redesign website

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: adcon
Gezien: 830 | Aantal woorden: 947 | Datum: Fri, 30 Apr 2010 | 0 commentaar

Iedereen die een website heeft die zal op een zeker moment een betere website wensen. Dit kan zijn een site die beter vindbaar zal zijn, mooier is, betere informatie biedt, eenvoudiger te onderhouden is of gewoon om de website in lijn te krijgen met hedendaagse standaarden. Maar het herontwerpen van de site is niet iets dat je even tussendoor doet of zomaar door iemand met 'verstand van internet' laat uitvoeren. De bedrijfssite moet beter en niet meer van hetzelfde met extra problemen erbij. Een goede voorbereiding en planning voorkomt veel problemen, bespaart tijd en middelen en zal de redesign optimaal benutten.

Redesign echt nodig?

Op de eerste plaats moet je vast stellen of het echt noodzakelijk is om de huidige website te redesignen? Wanneer je 3 goede redenen kunt bedenken waarom het herontwerpen verstandig is voor het bedrijf dan is het zeer waarschijnlijk een verstandig idee. Maak in dit geval een korte lijst:

  • Maak een opsomming van de doelstellingen van het redesign proces.
  • Noem enkele doelen van de huidige site die je wenst terug te laten komen in de nieuwe website.
  • Maak een eigen inschatting van de kosten die de bouw van de aangepaste site zullen gaan omvatten. Reken daar eventueel ook eigen kosten bij zoals de inzet van personeel op het project.
  • Maak een planning voor het gehele project, dus start en einde, op een dusdanige wijze dat je vooraf weet dat je zelf of het betrokken personeel tijd beschikbaar zal hebben voor dit project.

Doelstellingen beschrijven en opstellen offerte aanvraag

Probeer contact te krijgen met jouw klanten, jouw website bezoekers, familie, vrienden en collega's. Vraag ook eens naar hun input, hun bevindingen en hun suggesties met betrekking tot het verbeteren van de website. Wees daarbij niet bang voor wat kritiek.

  • Stel je doelgroep vast.
  • Wat zijn de doelstellingen van jouw website.
  • Wat wil jij dat jouw bezoekers doen op jouw site.
  • Hoe kun je de website actueel / levendig gaan houden.
  • Besluit of de inzet van een Content Management System (CMS) essentieel is om de website te onderhouden, of kan dit ook zonder CMS of besteed je het onderhoud liever ook uit.
  • Bepaal of je gelijk ook een nieuwe hostingprovider wilt gaan gebruiken voor de nieuwe site, of ben je tevreden met de huidige provider?
  • Wil je de nieuwe website misschien gelijk op een nieuwe domeinnaam gaan plaatsen, een voor de zoekmachine meer gunstige URL misschien? Houd in dit geval wel rekening met de gevolgen voor bijvoorbeeld de e-mail adressen en briefpapier etc.
  • Stel vast welke webdesign bedrijven je wilt gaan uitnodigen. Worden bepaalde bedrijven als referentie doorgegeven of zoek je ze zelf op? Let bij de voorselectie bijvoorbeeld op de portfolio van het webdesignburo of ze websites hebben gemaakt die vergelijkbaar zijn met de website die je wenst.
  • Probeer voor het redesign project al op voorhand een budget te reserveren.

Nadat je bovenstaande vragen / aspecten hebt uitgewerkt dan ben je klaar voor het schrijven van een verzoek tot voorstel, een offerte aanvraag. Hierin beschrijf je in het kort de project omschrijving, de tijdslijn / gewenste planning, het budget van - tot en vervolgens alle uitgewerkte aspecten zoals hierboven beschreven. Op deze wijze is de kans groot dat de ontvangen voorstellen te vergelijken zijn en je niet 5 compleet verschillende offertes ontvangt omdat iedereen een eigen invulling geeft aan de offerteaanvraag.

Meten verbeteringen na redesign

Om te kunnen meten of de redesign effect heeft (mede ook afhankelijk van de doelstellingen), is het noodzakelijk te weten wat de huidige website doet. Je moet dus beschikken over zoveel mogelijk statistieken van de huidige website over een langere periode (minimaal 2 maanden). Heb je nog geen statistieken of slechts een eenvoudige teller, installeer dan bijvoorbeeld Google Analytics. Deze statistieken zijn zeer uitgebreid en ook nog gratis. Installeer deze direct zodat alvast informatie verzameld kan worden over de huidige bezoekers, best bezochte pagina's, herkomst van de bezoekers, de vindbaarheid van bepaalde pagina's, etc.

Behoud van zoekmachine ranking

De meeste bestaande websites staan in de index / database van de zoekmachines. En mogelijk scoort de website op bepaalde trefwoorden of trefzinnen al vrij goed en komen via deze zoektermen al redelijk wat bezoekers naar de website. Als je jouw website gaat aanpassen dan ontstaat het risico dat je deze goed verdiende posities / rankings kwijt raakt. Bijvoorbeeld wanneer je de namen van de pagina's gaat aanpassen dan zullen de zoekmachines deze ook uit hun database verwijderen... tenzij je de zoekmachines verteld dat ze op een nieuwe lokatie te vinden zijn. Voordat je de website aan een redesigning onderwerpt moet je dus de statistieken analyseren om na te gaan welke pagina's goed vindbaar zijn en moeten blijven.

Daarnaast moet je ook andere aspecten van Zoekmachine Optimalisatie in de gaten houden zoals de huidige externe en interne links, de URL opmaak, de pagina inhoud / optimalisatie, etc. De nieuwe website moet wel beter worden, niet slechter natuurlijk. Want minder goed vindbaar zijn dat is een ongewenste verbetering.

Binnenkort deel 2 van het redesign proces van een website en waar je op moet letten.



Over de Auteur

AdCon is een webdesign Den Haag bedrijf met voornamelijk klanten in 's Gravenhage, Rijswijk, Nootdorp, Zoetermeer, Delft, en anderen in de omgeving van Den Haag. AdCon maakt functionerende en aantrekkelijke websites waarbij vormgeving en techniek in elkaar overvloeien. Jouw website moet gewoon goed werken, zowel technisch als ook functioneel en zeker ook communicatief gezien.

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Jouw naam:


Jouw email:


Commentaar

Type de code over die je hieronder ziet (beveiliging tegen Spam en geautomatiseerde aanmeldingen)

Visual CAPTCHA


Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[264 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[108 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[90 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[66 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo