Waarom een bedrijfslogo belangrijk is? - Artikel Post - Artikel Marketing

Waarom een bedrijfslogo belangrijk is?

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: | Via Artikel Post
Gezien: 289 | Aantal woorden: 592 | Datum: | 0 commentaar

Logo's zijn bepalend voor hoe (potentiële) klanten je bedrijf zien. Een logo is namelijk voor een bedrijf wat de ogen zijn voor een mens: het is het eerste waar je op let en waar je meteen, bewust of onbewust, bepaalde (voor)oordelen aan verbindt. De kleur, het lettertype, de vorm en andere aspecten van je bedrijfslogo bepalen welke klantengroep zich met je bedrijf verbonden voelt. Een modern en uitbundig logo trekt bijvoorbeeld een ander soort klant aan dan een klassiek, ingetogen logo. Voor een bedrijf is het belangrijk dat de klantengroep die zich tot het bedrijfslogo aangetrokken voelt ook daadwerkelijk dezelfde klantengroep is als waar het bedrijf zich met zijn producten of diensten op richt. Een goed logo kan dus het verschil maken tussen succesvolle klantenbinding en een mislukte marketingcampagne.

 




Het belang van een goed logo



Naast het aantrekken van de juiste doelgroep, heeft een goed bedrijfslogo nog meer voordelen. Met een logo kan je namelijk niet alleen je klanten aanspreken, maar ook beïnvloeden hoe zij je bedrijf zien. Een kledingmerk voor jongeren dat vooral als modieus en stijlvol bekend wil staan, heeft bijvoorbeeld een heel ander logo dan een accountantskantoor dat een betrouwbaar en degelijk imago nastreeft. Het kiezen van een goed logo heeft dus ook als voordeel dat je (nog dieper) gaat nadenken over hoe je als bedrijf gezien wil worden, welke klantengroep hierbij past en hoe je dit kan omzetten in een logo. Dit logo kan vervolgens ook gebruikt worden om als bedrijf in één blik herkend te worden door klanten. Het klassieke voorbeeld hierbij is de gele 'M' van de bekendste Amerikaanse fastfoodketen. McDonald's gebruikt zijn logo bovendien niet alleen om zijn restaurants beter zichtbaar te maken, maar ook in sponsoruitingen waar de gele 'M' door iedereen direct wordt verbonden met dit bedrijf. Deze zichtbaarheid en herkenbaarheid kan alleen met een goed logo worden gerealiseerd.

Wanneer is een logo 'goed'?



Het is niet eenvoudig om een lijstje voorwaarden op te stellen waar een goed logo aan moet voldoen. Wat een goed logo is, verschilt namelijk per bedrijf, zodat het kiezen van het juiste logo ook deels een kunst is. Toch hebben de logo's van bijvoorbeeld McDonald's, Nike en Apple enkele overeenkomsten. Ten eerste, zijn zij allemaal simpel. Een gele 'M', een kriebel en een appel: een goed logo hoeft geen Mona Lisa te zijn. Voor de herkenbaarheid is juist een eenvoudig logo vaak beter. Een simpel logo is vaak ook beter schaalbaar, zodat het zowel geschikt is voor op gevelreclames als op mobiele websites. Daarnaast worden de logo's van McDonald's en Nike al decennia lang gebruikt, zonder ooit als 'ouderwets' gezien te worden. Een goed logo is dus ook tijdloos.

Over de Auteur

Nickpattel is een web designer op het ontwerpwedstrijd platform 99Designs

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Jouw naam:


Jouw email:


Commentaar

Type de code over die je hieronder ziet (beveiliging tegen Spam en geautomatiseerde aanmeldingen)

Visual CAPTCHA


Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[393 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[172 geplaatste Artikelen] feed
Janwillemhar1990
[168 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[121 geplaatste Artikelen] feed
artikelplaatsen
[113 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo