Het belang van een goed logo
Naast het aantrekken van de juiste doelgroep, heeft een goed bedrijfslogo nog meer voordelen. Met een logo kan je namelijk niet alleen je klanten aanspreken, maar ook beïnvloeden hoe zij je bedrijf zien. Een kledingmerk voor jongeren dat vooral als modieus en stijlvol bekend wil staan, heeft bijvoorbeeld een heel ander logo dan een accountantskantoor dat een betrouwbaar en degelijk imago nastreeft. Het kiezen van een goed logo heeft dus ook als voordeel dat je (nog dieper) gaat nadenken over hoe je als bedrijf gezien wil worden, welke klantengroep hierbij past en hoe je dit kan omzetten in een logo. Dit logo kan vervolgens ook gebruikt worden om als bedrijf in één blik herkend te worden door klanten. Het klassieke voorbeeld hierbij is de gele 'M' van de bekendste Amerikaanse fastfoodketen. McDonald's gebruikt zijn logo bovendien niet alleen om zijn restaurants beter zichtbaar te maken, maar ook in sponsoruitingen waar de gele 'M' door iedereen direct wordt verbonden met dit bedrijf. Deze zichtbaarheid en herkenbaarheid kan alleen met een goed logo worden gerealiseerd.
Wanneer is een logo 'goed'?
Het is niet eenvoudig om een lijstje voorwaarden op te stellen waar een goed logo aan moet voldoen. Wat een goed logo is, verschilt namelijk per bedrijf, zodat het kiezen van het juiste logo ook deels een kunst is. Toch hebben de logo's van bijvoorbeeld McDonald's, Nike en Apple enkele overeenkomsten. Ten eerste, zijn zij allemaal simpel. Een gele 'M', een kriebel en een appel: een goed logo hoeft geen Mona Lisa te zijn. Voor de herkenbaarheid is juist een eenvoudig logo vaak beter. Een simpel logo is vaak ook beter schaalbaar, zodat het zowel geschikt is voor op gevelreclames als op mobiele websites. Daarnaast worden de logo's van McDonald's en Nike al decennia lang gebruikt, zonder ooit als 'ouderwets' gezien te worden. Een goed logo is dus ook tijdloos.