Tekst schrijven - Artikel Post - Artikel Marketing

Tekst schrijven

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: Admin
Gezien: 3554 | Aantal woorden: 961 | Datum: Wed, 2 Dec 2009 | 1 commentaar

Er zijn vele redenen om een tekst te gaan schrijven. Misschien is het om een product te promoten in een folder, op een website of zelfs in een vakblad. Een andere reden kan zijn dat je een verhaal te vertellen hebt, waargebeurd of een fictief verhaal. De wijze van schrijven is voor een groot deel afhankelijk van het doel van de tekst. In dit artikel zullen we in gaan op het schrijven van teksten ten behoeve van de promotie van een product of dienst.

Bij het schrijven over een product of een over bepaalde dienst is het van belang dat je veel kennis hebt van dit product of deze dienst. Bij gebrek aan deze kennis, verdiep je dan in deze materie zodat je niet alles hoeft op te zoeken of vragen hoeft te stellen tijdens het schrijven. Onderzoek de volgende punten van het product of de dienst:

  • hoe werkt het product of wat houdt de dienstverlening in qua werkzaamheden?
  • welke oplossing wordt geboden, wat ik de (gewenste) uitkomst?
  • welk probleem lost het product op of welk probleem wordt door de dienstverlening aangepakt?
  • zijn er vergelijkbare producten of diensten en wat zijn de overeenkomsten en verschillen?
  • zijn er praktijkvoorbeelden te vinden of eventueel zelf te bedenken?

De kennis van het product of de geboden dienst is natuurlijk ruimschoots aanwezig indien het gaat om jouw eigen product of dienstverlening. In dat geval kun je bovenstaande punten beantwoorden met een aantal korte trefwoorden.

Met bovenstaande informatie in ons achterhoofd kunnen we beginnen aan het schrijven van de tekst. Stel voor jezelf een deadline vast omdat je anders te lang bezig zal zijn met het artikel. Begin vervolgens gewoon met schrijven en ga niet direct voor een perfect resultaat bij jouw eerste poging. Zorg eerst dat je een verhaal op papier hebt staan en dan kun je daarna gaan schrappen, de volgorde aanpassen, bepaalde zaken verduidelijken, etc. Qua volgorde van jouw tekst kun je bijvoorbeeld 1> probleem omschrijven, 2> de geboden oplossing, 3> de werking van de oplossing en 4> enkele praktijkvoorbeelden. Je kunt ook juist beginnen met een praktijkvoorbeeld, tenzij dit een unieke situatie is die nagenoeg niemand zal herkennen.

Laat de tekst die je geschreven hebt vervolgens een dagje liggen en probeer er ook even 24 uur niet aan te denken of naar te kijken. Laat het ondertussen door anderen in de organisatie lezen bijvoorbeeld. Met de gedachten weer helemaal schoon kun je kritisch naar jouw eigen tekst kijken. Verbeter direct wat je als negatief ervaart in jouw eigen tekst. Verwerk de tips van anderen. En dan moet je een punt achter het schrijven van deze tekst zetten omdat je altijd wel verbeteringen kunt vinden en het artikel, het verhaal dan nooit tot een einde zal komen.

Extra algemene tips voor schrijvers:

  • Veel schrijvers maken de fout om een zachte en passieve vorm te gebruiken. Een voorbeeld is als volgt: "De wedstrijd ging verloren, ondanks een sterke inspanning van de spelers." Dit is zeer passief. Een meer actieve vorm zou als volgt zijn: "Ondanks een forse inspanning verloren de spelers de wedstrijd." Dit is veel beter. Professionele schrijvers weten de actieve tijd goed te gebruiken. Jij moet dat ook.
  • Herhaal de belangrijke punten, maar verwoord deze steeds anders. Ook hier een voorbeeld: "Onze winkel biedt een 100% geld terug garantie.", "Voel u veilig, wij garanderen u tevredenheid voor 100% of we bieden u de aankoopprijs terug!".
  • Gebruik van emoties in marketing is essentieel. Emotionele woorden grijpen de aandacht van de lezers meer dan droge en feitelijke woorden. Neem als voorbeeld de advertentie van een bloemist: "Wij zijn de lokale bloemist sinds 1934.". Een andere vorm zou zijn: "Voor liefde, vreugde of verdriet, wij begrijpen u wilt dat het bloemarrangement moet zeggen. Uw plaatselijke bloemist al sinds 1934." En als je vastloopt dan moet u gewoon online zoeken naar lijsten met emotionele woorden. U zult meer dan genoeg te vinden!
  • Gebruik opsommingtekens / bullets, vetgedrukte tekst, cursief, streepjes, randen, witte ruimte, kleur en andere grafische effecten om de teksten wat op te breken. Lange paragrafen tekst zal de lezers vervelen van wie de aandacht toch al beperkt is bij het lezen. Met name bij belangrijke punten in de tekst kun je deze opmaak functies het beste toepassen. Maar maak het ook weer niet te gek, met name het gebruik van vele verschillende kleuren kan een amateuristische indruk wekken. 
  • Houd het verhaal kort en krachtig. Ga het artikel / het verhaal niet opvullen met niet relevante teksten om zodoende een lange tekst te verkrijgen.

Gerelateerde pagina op deze website: artikel schrijven



Over de Auteur

Ook voor Artikel Marketing moet je teksten schrijven. De bovenstaande tips kun je ook toepassen op artikelen voor websites.

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Fri, 9 Nov 2012 at 1:47 PM, by Guest
Bruikbare tips maar het blijft lastig vind ik om goede teksten te schrijven. Maarja, content is king zeggen ze :)

Commentaar toevoegen

Jouw naam:


Jouw email:


Commentaar

Type de code over die je hieronder ziet (beveiliging tegen Spam en geautomatiseerde aanmeldingen)

Visual CAPTCHA


Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[292 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[111 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[94 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[66 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo