Tips voor goede offerte - Artikel Post - Artikel Marketing

Tips voor goede offerte

PDF versie | Print Versie | Html Versie Auteur: Admin
Gezien: 1834 | Aantal woorden: 1139 | Datum: Sun, 9 May 2010 | 0 commentaar

Het maken van een offerte voelt vaak als een zware taak. Je wilt met de offerte niet te hoog zitten qua bedrag, maar zeker ook niet te laag. En hoe weet je nu of de offerte wel goed gelezen wordt door de klant, liefst maak je dan alleen een overzicht van de kosten en bespaar je jezelf het werk van de toelichting in typen. Het belang van een goede offerte is natuurlijk duidelijk, gekozen worden als leverancier. Er zijn een aantal tips die jou kunnen helpen bij het schrijven van een goede offerte.

  1. Wat zijn alle wensen en eisen



    Zorg ervoor dat je een duidelijk beeld hebt van de wensen en eisen van de klant. De klant is op zoek naar een specifieke oplossing en mogelijk is er sprake van een bijzondere situatie. Als de klant het gevoel heeft dat jouw voorstel perfect aansluit bij haar of zijn behoefte dan zal veel minder op de prijs worden gelet. Is de aanvraag wat betreft de wensen en eisen niet voldoende helder, vraag dan een gesprek aan of neem telefonisch contact op (zie ook Tip 9 - persoonlijk contact).
  2. Leer van anderen
    Kijk bijvoorbeeld eens goed en aandachtig naar offerten gemaakt door jouw collega's of die van jouw concurrenten. Je kunt natuurlijk altijd leren van de offertes van anderen. Vraag bijvoorbeeld eens enkele offertes aan bij de concurrentie uit naam van een kennis of een verzonnen naam.
  3. Herbruik eerdere offertes
    Om steeds een betere offerte samen te stellen is het zinvol om goede elementen uit eerdere offertes te hergebruiken. Bepaalde onderdelen van een voorstel zullen vaak opnieuw relevant zijn zoals de achtergrond van jouw bedrijf of dienstverlening, enkele referenties, de toelichting op hetgeen je aanbiedt, etc.
  4. Gebruik duidelijk een begin (kop), midden (lijf) en eind (staart)
    Maak een goede structuur voordat je aan de offerte begint te schrijven. De lezer weet bij een heldere opzet precies in welk onderdeel hij / zij zich bevindt en dat leest prettig. De kop is vaak een samenvatting van hetgeen de klant als wensen / eisen heeft beschreven, de uitgangssituatie. Het lijf van het voorstel is natuurlijk hetgeen je aanbiedt, waarom biedt je specifiek die oplossing en wat zijn de gevolgen en voordelen van de klant. De staart is vaak een overzicht van de kosten, al zou je dit ook kunnen zien als afsluitetend onderdeel van het lijf van het document. En dan natuurlijk afronden met een sterke staart. Vaak plaatst men hier de conclusie of een samenvatting met kort de geboden oplossing en de reden waarom de klant specifiek voor jou zou moeten kiezen. De staart kan het verschil maken tussen gekozen worden of opzij gelegd worden. Houd het dus kort en pakkend.
  5. Laat aan anderen lezen
    Gebruik de input van anderen in jouw omgeving, collega / vriend / vriendin / ouders / etc. Ben je alleen, laat de offerte dan een dag liggen en lees hem zelf fris de volgende dag. Vaak zien anderen dingen in de tekst die voor jou heel logisch zijn (omdat het jouw vak is) en die mogelijk voor een klant totaal onbegrijpelijk zijn.
  6. Voeg een speciale aanbieding toe
    Natuurlijk bied je kwaliteit en goede service en is de offerte al zeer scherp geprijsd. Maar een prospect ziet toch graag een aanbieding die alleen voor hem of haar van toepassing is. De speciale aanbieding hoeft natuurlijk ook niet altijd een korting te zijn, het kan ook een extraatje zijn in de vorm van een extra dienst of service, een gratis onderdeel, een verlenging van de garantie, etc. Koppel aan deze aanbieding wel een termijn, een afloopdatum zodat de klant niet na een jaar nog steeds aanspraak kan maken op het speciale aanbod. En houd bij het berekenen van de totaalprijs (inclusief de kosten van de aanbieding) wel rekening met het feit dat klanten toch nog graag afdingen van de prijs.
  7. Houd contact
    Vaak versturen bedrijven een offerte en laten dan vervolgens niets meer van zich horen. Vaak belt de aanvrager het bedrijf op met vragen of om aan te geven wel of niet van de prijsopgaaf gebruik te gaan maken. Maar je zou ook meer pro-actief kunnen zijn en zelf nog een reminder versturen. Dit kan een e-mail zijn om te vragen of alles goed is ontvangen en alles duidelijk was. Of je verstuurt zelfs nog een aanvullende aanbieding wanneer ze snel beslissen.
  8. Durf op te vallen
    Veel bedrijven versturen de offerte per e-mail of per post op een standaard bedrijfsbriefpapier dat conform de huisstijl van het bedrijf is. Vaak is dit voor de klant zelf bijna allemaal gelijk aan elkaar en val je onvoldoende op om echt in het geheugen te blijven hangen. Je zou bijvoorbeeld het voorstel eens kunnen versturen in een opvallende envelop, door een gek kaartje toe te voegen dat opvalt of door een gek presentje mee te sturen. Zorg er wel voor dat het past bij het aanbod en bij de klant anders werkt het mogelijk avarechts.
  9. Zorg voor persoonlijk contact
    Vaak krijg je een offerteaanvraag per post of e-mail en dan heb je nog geen enkel contact gehad met de prospectus. De kans dat het bedrijf / de organisatie / de aanvrager jou de klus dan gunt is redelijk klein. Probeer toch eerst persoonlijk contact te krijgen. Een persoonlijke afspraak heeft de voorkeur, face 2 face met de beoordelers om tafel zitten. Maar je kunt ook even bellen onder het mom van vragen die je nog hebt met betrekking tot de aanvraag.
  10. Verstuur de offerte zo snel mogelijk
    Veel klanten stellen een snelle reactie zeer op prijs. Minimaal dien je snel te reageren op een aanvraag door aan te geven er aan te gaan werken en het op een bepaalde datum gereed te hebben. Een gangbare oplevertermijn voor offertes is een week. Maar misschien heeft de klant erg veel haast, vraag dit dus even na. Kun je sneller een offerte versturen, doe dit dan ook. Vaak krijgt jouw proposal dan veel meer aandacht omdat andere voorstellen nog niet zijn verzonden.

En tot slot, eigenlijk tip 11 voor het maken van een goede offerte; vraag ook bij afwijzing om de reden van de keuze voor een ander voorstel. Lag dit aan het voorstel? Aan de prijs? Met de response kun je vervolgens een volgende offerte nog beter maken.

 

Over de Auteur

Artikel post bevat vele artikelen met nuttige informatie. Tips over het schrijven van teksten en offerten. Heb je zelf nog een goed artikel met tips of wetenswaardigheden? Plaats deze gratis op deze website en promoot zodoende jouw product of dienst.

Gerelateerde artikelen


- deel dit artikel met anderen


Beoordeling: Nog niet beoordeeld

Commentaar

Geen commentaar geplaatst.

Commentaar toevoegen

Jouw naam:


Jouw email:


Commentaar

Type de code over die je hieronder ziet (beveiliging tegen Spam en geautomatiseerde aanmeldingen)

Visual CAPTCHA


Artikel Kenwoorden



Top Auteurs

gerardkempers
[299 geplaatste Artikelen] feed
Posterwinkel
[123 geplaatste Artikelen] feed
sannevermeulen
[111 geplaatste Artikelen] feed
Niels78
[98 geplaatste Artikelen] feed
LoraineQuel
[76 geplaatste Artikelen] feed
Relatiegeschenken Gullegever.nl
[75 geplaatste Artikelen] feed
Sjoerd de Groen
[73 geplaatste Artikelen] feed
RBOnline
[72 geplaatste Artikelen] feed
bvvught
[66 geplaatste Artikelen] feed
JennyL
[59 geplaatste Artikelen] feed


artikelpost logo